személyes márkaépítés, ügyfélszerzés, online jelenlét, önmarketing, saját márka létrehozása, önreklám, coach márka
Személyes márkaépítés

Személyes márkaépítés – 5 lépés a sikerhez

Read Time:7 Minute, 15 Second

 

Mielőtt belevágnánk az 5 lépés ismertetésébe, engedj meg nekem néhány gondolatot. Bár sokan gondolják, hogy a személyes márkaépítés egy hóbort és főleg a hírességeknek van rá szükségük, én nem így gondolom.

Ha te olyan területen dolgozol, ahol legalább még egy valaki ugyanazt csinálja, amit te, akkor az már egy versenyhelyzet, hiszen az érdeklődőknek van választási lehetősége. Vagy téged választ vagy a másik szakembert. Ha rákeres a nevedre és nem talál semmit, tehát te nem foglalkozol tudatosan a személyes márkáddal, akkor az érdeklődő elbizonytalanodik. Viszont ha rákeres a másik névre is és ott értékes, hasznos információkat talál, akkor mit gondolsz, melyikőtöket választja?

Ugye egyértelmű számodra is, hogy a másik szakembert, mert róla elkezd kialakulni az érdeklődőben egy kép. Ha szimpatikus a megjelenése, ha az övéhez hasonló az értékrendje, ha szakmailag olyan dolgokat mond, ami megérinti őt, akkor nem fogja érdekelni az sem, ha te olcsóbb vagy.

Ezért fontos a személyes márkaépítés. Ezért fontos, hogy tudatosan foglalkozz vele!
Mutatom is, hogy mi az az 5 lépés, amire mindenképpen figyelned kell!

 

1.lépés: Határozd meg, hogy mi tesz téged egyedivé!

 

Mi az, amivel ki tudsz tűnni a reklámzajból?
Mi különböztet meg a konkurensektől?

Lehet, hogy elsőre azt mondod, hogy neked nincs ilyen tulajdonságod. Pedig hidd el, hogy mindenkinek van. Mindannyian különbözünk, csak meg kell találnunk, hogy miben. Korábbi vállalkozásomban én például megfigyeltem, hogy a növényi olajok piacán szinte senki nem foglalkozik azzal, hogy blogot írjon, elmondja az embereknek, hogy az olajok mire jók, hogyan érdemes őket használni és fogyasztani. Mivel tudtam magamról, hogy szeretek írni, ezért azt választottam, hogy ebben fogok kiemelkedni a versenytársak közül. Rengeteg hasznos tartalmat készítettem, amit az emberek szívesen olvastak, így elkezdtek kötődni hozzám. Elkezdett kialakulni a bizalom, és egyre több lett a vásárlóm.

A személyes márkaépítés arról szól, hogy meg tudd mutatni azt, aki valójában vagy. Jó hír, hogy itt nem kell szerepet játszanod. Nem kell valaki  más bőrébe bújnod. Attól leszel hiteles, ha önazonos vagy és önmagadat adod. Azt kell megmutatnod a célközönségednek, hogy te milyen vagy, milyen értékek szerint élsz és dolgozol.

Ha még nem sikerült megfogalmaznod, hogy te miben vagy egyedi, akkor térj vissza az alapokhoz!

Ülj le és írd össze, hogy:

  • mik az erősségeid
  • milyen a személyiséged
  • milyen értékek fontosak a számodra
  • mi a te történeted (hogyan jutottál el oda, ahol most vagy)
  • milyen területen/témában van szakértelmed
  • mi a te miérted (miért vágtál bele ebbe az egészbe, mi motivált)

Ez egy nagyon fontos lépés, ne hagyd ki!

Megkülönböztetés nélkül ugyanis nincs márka. Érdemes rászánni az időt!

 

2.lépés: Fogalmazd meg a célközönségedet!

 

Ha nem tudod, hogy kihez szólsz, akkor azt sem fogod tudni, hogy mit mondj ahhoz, hogy észrevegyenek.

Nem, az nem jó válasz, hogy a te terméked/szolgáltatások mindenkinek jó. Ilyen nincs. Gondolj csak bele, ha neked fáj a fogad, akkor az első gondolatod az, hogy el kellene menni a háziorvoshoz?

Ugye hogy nem!

Egyből tudod, hogy a fogorvoshoz kell fordulnod, mert ő az, aki a fogak szakértője.

Számomra mindig is fontos volt a természet közelsége, a természetes gyógymódok alkalmazása. Éppen ezért is választottuk a növényi olajat a korábbi vállalkozásunkban termékként. Ahogy egyre többet megtudtam az olajokról rájöttem, hogy nagyon sok pozitív életteni hatással rendelkeznek, így azok, akik szintén előnybe részesítik a természetes gyógymódokat jó célcsoport a számomra.

Nézd végig az előző pontra adott válaszaidat!

  • Mi az a szaktudás, ami nálad van?
  • Mi az a téma, amiért lelkesedsz?

Ha ez megvan, akkor gondold végig, hogy kinek tud mindez hasznára válni? Kinek tudsz ezzel a tudással, ezzel az elhivatottsággal segíteni?

Azt is gondold végig, hogy milyen problémára tud választ adni a te tudásod?

Ha ez a kettő megvan, akkor már pontosan látni fogod, hogy ki a te célcsoportod!

 

3. lépés: Írd fel a márkád értékeit!

 

Az igazán jó márkát érzelmeket váltanak ki az emberekből. Már nem tudom pontosan, hogy hol olvastam, de van erre egy nagyon jó mondás: az emberek az esetek többségében nem emlékeznek arra, amit mondtál nekik, de szinte mindig emlékeznek arra, hogy milyen érzést váltottál ki belőlük.

Nekem mindig is fontos volt, hogy az emberek azt érezzék, hogy megbízhatnak bennem. Szintén szerettem volna, ha a becsületességet és a segítőkészséget kapcsolják hozzám. Az egész kommunikációm erre épült. A tartalmaimmal segítettem az embereknek, akik ezért hálásak voltak, elkezdtek megbízni bennem és kötődni hozzám. Így hiába nem a mi olajunk volt a legolcsóbb a piacon, mégis minket választottak, mert megbíztak bennünk és tudták, hogy amit tőlünk vásárolnak abban is megbízhatnak. És mivel nem csalódtak a minőségben és a kiszolgálásban, ezért újra és újra visszatértek. Sőt, még ajánlottak is bennünket.

A személyes márkaépítés az érzelmekről szól.

Gondold végig, hogy mit szeretnél? A célcsoportod milyen érzéseket kapcsoljon hozzád?

Azt javaslom, hogy írj egy 3-5 szóból álló listát. Olyan érzéseket gyűjts össze, amelyeket szeretnéd, ha a célcsoportod hozzád társítana. Ezután írj egy ugyanilyen listát azokról az érzelmekről is, amelyeket biztosan nem szeretnéd, hogy hozzád társítsanak.

Ha kész vagy, akkor tartsd ezeket a listákat jól látható helyen, és minden alkalommal, amikor valamilyen tartalmat készítesz ellenőrizd le, hogy ezek az értékek, érzelmek megjelennek-e. A következetesség nagyon fontos. Ezen a területen is.

 

4.lépés: Határozd meg, hogy miről fogsz beszélni!

 

Nagyon gyakran hallom azt a vállalkozóktól, hogy: na de mit mondjak?

Nagyon fontos, hogy itt is a következetesség elvéhez ragaszkodj. Ha túl sok mindenről beszélsz, akkor összezavarod a célközönségedet. A zavart elme pedig nemet fog mondani. Könnyebb nekik hátat fordítani, mint időt és energiát tölteni azzal, hogy kihámozzák, hogy te mire is gondoltál.

Javaslom, hogy válassz 2-4 témát, amiről szeretnéd, hogy az embereknek te juss az eszükbe. Amit szeretnél, hogy hozzád társítanának.

Mondok egy példát!

Ha te olyan coach vagy, úgy pozícionáltad magad, hogy mozaik családoknak segítesz összecsiszolódni, akkor válassz 2-4 olyan témát, ami a leginkább foglalkoztatja az ilyen helyzetben lévő embereket. Kutakodj, kérdezősködj, figyeld a csoportokban lévő kommunikációt, és találd meg ezt a 2-4 témát, majd arról kommunikálj, hogy ebben a témában te hogyan tudsz segíteni nekik.

Ha látják, hogy te képben vagy, megvan a kellő szakértelmed, akkor hitelessé fogsz válni a szemükben. És ha kérdésük vagy problémájuk van, akkor hozzád fognak fordulni.

Én is ezt a gondolkodásmódot követtem. Megnéztem, hogy az általunk készített olajok milyen problémákra adnak választ. Kigyűjtöttem néhány témát, például a szív- és érrendszer támogatását, az emésztés támogatását és a természetes bőrápolást és ezekről kommunikáltam. Mivel sok értékes tartalmat készítettem, ezért az emberek elkezdtek megbízni bennem. Elkezdtek kérdésekkel fordulni hozzám, elkezdtek tanácsot kérni. Ahogy nőtt az érdeklődők száma úgy tudtam építeni a szakértői státuszomat, és úgy tudtam szakértői szolgáltatást kialakítani. Majd pedig amikor már elértük azt a szintet, hogy nem tudtam mindenkinek egyesével segíteni, online ismeretanyagokat készítettem és azokat értékesítettem. Így a vállalkozásomban képes voltam passzív jövedelmet termelni, ami fantasztikus érzés volt.

 

5.lépés: Válaszd ki a megfelelő felületeket!

 

Ha tudod, hogy miben vagy egyedi, tudod, hogy kihez szólsz, tudod, hogy mit szeretnél mondani, akkor már csak az van hátra, hogy megtaláld azt a platformot, ahol meg tudsz jelenni. Ahhoz ugyanis, hogy észrevegyenek muszáj láthatónak lenned.

Hiába te vagy a világ legjobb szakembere, ha nem tudod megmutatni, ha senki nem ismer, ha senki nem vesz észre, akkor senki nem fog hozzád fordulni segítségért.

Keresd meg, hogy a célcsoportodba tartozó emberek hol vannak jelen. És legyél te is ott jelen. Nem kell, hogy csak a közösségi médiában gondolkodj. Ha a te célcsoportod inkább videókat szeret nézni, akkor válaszd a Youtube-ot. Ha szívesen olvasnak hosszabb, értékesebb tartalmakat, akkor a te felületed lehet a blog.

Korábbi vállalkozásomban jól tudtam, hogy a célcsoportomba tartozó emberek elsősorban a Google keresőjét használják, amikor választ keresnek a kérdéseikre. Mivel viszonylag idősebb emberekről volt szó, akik érdeklődtek a természetes gyógymódok után, ezért olyan tartalmakat készítettem, amik segítettek nekik tájékozódni. Így a cikkeim alapján könnyedén rátaláltak az oldalamra, ahol pedig az egyes blogbejegyzésekben ajánlottam nekik a termékeimet. És mivel tetszett nekik a tartalom, szívesen olvastak, megbízhatónak találtak, ezért elkezdtek vásárolni.

Saját tapasztalatomból is tudom, hogy milyen erős hatása van egy jól felépített személyes márkának. De business coachként is látom, hogy azok a vállalkozók, akikkel közösen és tudatosan dolgozunk a személyes márkájukon, sokkal nagyobb sikereket érnek el, mint azok, akik nem foglalkoznak vele.

Az elmúlt 12 év tapasztalata alapján pontosan tudom, hogy mire van szükséged ahhoz, hogy a célközönség szakértőként tekintsen rád, megbízzon benned, és kötődjön hozzád.

Hogyan tudod mindezt megvalósítani?

Az Álmodd meg, építsd fel és élvezd! című könyvemben lépésről lépésre leírtam neked a tapasztalataimat. De nem csak a tapasztalataimat, hanem a hibákat is, amelyeket elkövettem, illetve a félelmeket is, amelyeket időközben le kellett küzdenem.

Könnyű volt?

Nem! De ha nekem sikerült két kisgyermek mellett, akkor neked is fog!

Kattints, vásárold meg az e-könyvet, olvasd el az én történetemet, és kövesd azokat a lépéseket, amelyeket a könyvben javaslok, és legyél első számú szakértő a célközönséged szemében!


 

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük