
Személyes márka fogalma
Mi értelme személyes márkát építeni? Egyáltalán mit jelent a személyes márka, illetve az, hogy személyes márkaépítés? Mi a személyes márka fogalma?
Gyakori kérdések, amelyekkel munkám során találkozom. Ezért arra gondoltam, hogy egy blogbejegyzésben válaszolom meg, mert lehet, hogy benned is éppen ezek a kérdések fogalmazódtak meg. Érdemes lesz végig olvasnod, mert mire a végére érsz, addigra nem csak azzal leszel tisztában, hogy mi is az a személyes márka, hanem azzal is, hogy mit kell tenned, ha te is szeretnéd építeni a sajátodat!
Személyes márka fogalma
Számos fogalom és definíció látott már napvilágot. Tom Peters amerikai szakember a téma egyik kiemelkedő szakértője. Ő úgy fogalmaz, hogy a személyes márkaépítés a külvilágról alkotott kép elemzésének, megértésének és kialakításának folyamata. Más szóval olyan tevékenységekre utal, amelyek alakítják az észlelést és azt, ahogy a külvilág lát téged.
Bár ez elsőre egy kicsit bonyolultnak tűnhet, ezért elhoztam Jeff Bezos definícióját is. Az amazon.com alapítója úgy fogalmazott, hogy a személyes márka az, amit akkor mondanak rólad, ha kimész a szobából.
Így azért már sokkal jobban érthető, nem igaz?
Bár mindkét megfogalmazás fontos, a lényeg az, hogy azzal, hogy tudatosan építed a márkád, nagyon sokat teszel azért, hogy elérd a céljaidat, értékes ügyfeleket szerezz és folyamatosan fejlődjön a vállalkozásod.
Hogyan működik a személyes márka építése?
Ahogy Jeff Bezos is mondta, minden embernek van személyes márkája. Neked is. Akár akarod akár nem. A hangsúly azon van, hogy ha tudatosan foglalkozol vele, akkor ez a márka olyan lesz, amilyennek te szeretnéd. Nem pedig olyan, amilyenné az emberek teszik.
Ha már találkozol emberekkel, ha már vannak ügyfeleid, akkor már elindult a te márkád is, hiszen az emberek fejében már elkezdett kialakulni rólad egy kép. Jó hír, hogy van lehetőséged ezt a képet formálni. Van lehetőséged arra, hogy megmutasd és kommunikáld a potenciális ügyfeleid felé az értékeidet.
De nagyon fontos, hogy ne felejtsd el, hogy a menő dizájn, a díszes fotók, a gyönyörű honlap még nem személyes márka. A vizuális elemek valóban fontos részei a márkádnak, de a munkát nem kívülről, hanem belülről kell kezdeni.
És ez az a pont, ahol a legtöbben elrontják. Sokan ugyanis nem szánnak elég időt arra, hogy először önmagukra koncentráljanak. Az önismeret ugyanis a személyes márka egyik alappillére. Pontosan tudnod kell, hogy ki vagy te és mi a célod.
Személyes márkaépítés lépései
Ígértem az elején, hogy abban is szeretnélek segíteni, hogy mit kell tenned, ha te is szeretnéd építeni a márkádat.
Ha röviden kellene válaszolnom erre a kérdésre, akkor az alábbi 6 lépést fogalmaznám meg a számodra:
1.lépés: Írd le a történetedet!
Gondold végig, hogy mi a te utad, hiszen a te utad fogja megadni neked azt az egyediséget, amivel megkülönböztetheted magad a piacon. A történeted magába foglalja az erősségeidet, az értékeidet és minden olyan tudást és tapasztalatot, amiből a célcsoportod látni fogja, hogy te vagy a jó választás a számára.
2.lépés: Fogalmazd meg, hogy számodra ki az ideális ügyfél!
Először fogalmazd meg, hogy kikkel dolgoznál együtt legszívesebben. Voltak már ügyfeleid? Akkor gondold végig, hogy milyen típusú ügyfelekkel volt a legjobb a közös munka. Ha pedig még nem voltak, akkor pontosan írd le, hogy milyen emberekkel tudnád elképzelni a közös munkát. Ha megvan, akkor próbálj minél többet megtudni róluk. Például, hogy hol élnek, mivel foglalkoznak, mi érdekli és mi zavarja őket, mi a legnagyobb problémájuk, hogyan próbálták eddig megoldani stb.
3.lépés: Fogalmazd meg az egyedi üzenetedet!
Fontos, hogy legyen egy egységes üzeneted, amit minden felületeden kommunikálsz. Gondold végig a saját történeted, illetve a célcsoportról megszerzett információk tükrében. Mit szeretnél üzenni nekik a tudásoddal, tapasztalatoddal? Mi a célod, amiért a vállalkozásodat létrehoztad?
4.lépés: Írd meg az egyedi ajánlatodat!
Ha az előző lépéseket végigcsináltad, akkor már meg fogsz tudni fogalmazni egy olyan ajánlatot, amire a potenciális ügyfeleidnek szükségük van. Hiszen pontosan ismered az erősségeidet, felfedezted és megfogalmaztad azt az egyediséget, ami kiemel téged a tömegből, illetve tudod, hogy a célcsoportodba tartozó emberek mire vágynak. Nézd meg, hogy az, amit te tudsz kínálni hol tud találkozni azzal, amire az emberek vágynak. Ha megvan, akkor meglesz a tökéletes ajánlat is.
5.lépés: Találd meg a saját hangod!
Enélkül nem tudsz személyes márkát építeni. Gondold végig, hogy mit szeretnél, milyen érzéseket társítsanak hozzád az emberek! Gondold végig, hogy mik a számodra fontos értékek, és ezeket következetesen kommunikáld is.
6.lépés: Építsd a közösséged!
Ebben a lépésben arra kell törekedned, hogy elkezdj kapcsolatot építeni az emberekkel. Azért, hogy megismerjenek és elkezdjenek kötődni hozzád. Elkezdjen kialakulni a bizalom, ami alapján téged választanak majd.
Ha ezeken a lépéseken végigmész, akkor biztos lehetsz benne, hogy egy stabil, önazonos és hiteles személyes márkát tudsz építeni.
Összefoglalás
Minden mindennel összefügg. Nem lehet ezek között a lépések között összevissza ugrálni, mert úgy nem működnek.
Mindezt tapasztalatból mondom neked, hiszen én is végigmentem ezen az úton. Korábbi vállalkozásom keretében országosan ismert személyes márkát építettem a növényi olajok piacán. Keress nyugodtan rá a nevemre és GastrOlaj márkanévre. Sok-sok információt fogsz találni, amiből látni fogod, hogy pontosan tudom, hogy miről beszélek, amikor a fenti lépéseket javaslom neked.
De el is olvashatod az én történetemet – a A GastrOlaj sztorit. A már elérhető elektronikus könyvemben leírtam, hogy hogyan építettem fel ezt a márkát. De nem csak egyszerűen a történetet írtam le, hanem kiemeltem azokat a buktatókat, azokat a hibákat, amiket én elkövettem. Azért, hogy te gyorsabban tudj haladni és ne kövesd el őket!
Kattints ide, rendeld meg az Álmodd meg, építsd fel és élvezd! – A GastrOlaj sztori című könyvemet és legyen neked is erős, hiteles személyes márkád!

