
Személyes brand – Pozicionálás 5 lépésben!
A pozicionálás az egyik sarkallatos pontja a személyes brand építésének. Gyakran hallom vállalkozóktól, hogy nem szeretnék leszűkíteni a piacukat a pozicionálással, mert akkor potenciális ügyfelektől esnek el.
Oké, értem az aggodalmat. De úgy érzem, hogy még mindig van egy kis zavar a pozicionálás területén. Különösen a személyes brandépítéssel kapcsolatban. Tegyük ezt most tisztába!
Miért fontos a pozicionálás?
Erre nagyon röviden tudok válaszolni: ha te nem teszed meg, akkor megteszi majd helyetted más, de az egyáltalán nem biztos, hogy olyan lesz, amilyennek te szeretnéd.
Gondold csak végig, hogy miről van szó!
Ha emberekkel dolgozol, akkor elkezd kialakulni bennük egy kép rólad. Kialakul egy első benyomás, egy érzés veled kapcsolatban, amit továbbadnak majd. De lehet, hogy két különböző ember két különböző első benyomást tapasztal rólad. Lehet, hogy az egyik teljesen félreérti a másikat, így olyan dolgokat kezd el igazságként kezelni veled kapcsolatban, aminek semmi köze nincs a valósághoz.
Talán ezt hívják szóbeszédnek.
De ha elébe mész ennek a folyamatnak, ha tudatosan dolgozol a személyes márkádon, akkor elkerülheted azt, hogy a piacodon egy zavaros kép alakuljon ki rólad. A zavar soha nem jó. A potenciális ügyfeleid nem szeretik. Talán már hallottad tőlem azt a mondást, hogy a zavart elme nemet mond. Ez csupán annyit jelent, hogy ha a piacodon mindenféle információ terjeng rólad, akkor a potenciális ügyfeleid nem fognak energiát fektetni abba, hogy kiderítsék melyik információ a valós.
Erre sem idejük, sem energiájuk nincs. Ehelyett továbbmennek, és keresnek egy olyan szakembert, akiről egyértelműen látják, hogy ki ő, miben és hogyan tud nekik segíteni.
De ha te tudatosan dolgozol a személyes márkádon, akkor a potenciális ügyfél számára elegendő csak rákeresni a nevedre, és máris látni fogja, hogy te vagy-e a legmegfelelőbb ember a számára.
A pozicionálás irányt mutat
Ma rengeteg információ zúdul percenként az emberekre. Túlterheltek a sok újdonságtól, a sok reklámtól, és a sok hasonló üzenetet közvetítő szakembertől.
Mégis mi alapján tudnának dönteni?
Igen, jól gondolod – a pozicionálás alapján.
A pozicionálás ugyanis irányt mutat a potenciális ügyfeleknek. Kitisztítja a zavaros képet, leegyszerűsíti a választást, bizalmat ébreszt, csökkenti a döntés kockázatát, és ösztönzi az ügyfelet a vásárlásra, kapcsolatfelvételre.
Nézzük csak meg az én példámat!
Korábbi vállalkozásomban növényi olajokat készítettünk a férjemmel. Webáruház keretében értékesítettünk, így versenyeztünk az összes olyan honlappal, amelyiken akár csak 1 fajta növényi olajat is árultak.
De nem álltunk be a sorba, nem bonyolódtunk árversenybe, mint azt sokan teszik az elején. Ehelyett elkezdtünk gondolkodni azon, hogy hogyan tudnánk magunkat megkülönböztetni. Kezdetben azt hittük, hogy elegendő lesz az, ha egy, a többiektől eltérő technológiát választunk (ez volt esetünkben a hidegen sajtolás). Ez kezdetben jónak is bizonyult, de ez a technológia olyan, amit bárki használhat, így nem igazán volt jó a pozicionálás.
Tovább gondolkodtunk, és észrevettük, hogy egyetlen konkurensünk sem fektet hangsúlyt arra, hogy a lehetséges vásárlókat informálja, edukálja a hidegen sajtolt olajokkal kapcsolatban. Szinte minden felületen ugyanazokat a mondatokat lehetett olvasni a webáruházi termékleírásoknál. A lehetséges vásárlóknak fogalma sem volt, hogy melyiket válasszák, egyáltalán miben különbözik egyik a másiktól.
Ezért elkezdtem blogot vezetni. Elkezdtem összegyűjteni azokat a témákat, amik a lehetséges vásárlóinkat érdekelték. Feljegyeztem minden kérdést, ami időközben hozzánk érkezett, és elkezdtem blogbejgyzés formájában is megválaszolni őket. Tudtam, hogy a célcsoportunkból a legtöbben a Google-ben keresik a választ a kérdéseikre.
Mivel egyre több cikkem volt a témában, a Google egyre értékesebbnek találta az oldalamat, és egyre több embernek mutatta meg. Sok témát körbejártam, így az emberek szinte minden kérdésüknél egy olyan blogcikkbe botlottak, amit én írtam.
Ennek köszönhetően elkezdtek szakértőként tekinteni rám. Ennek nagyon örültem, mert pont ez volt a célom. Úgy szerettem volna pozicionálni magam, mint a hidegen sajtolt olajok szakértője. Persze nem titkoltam el, hogy nekem nincs orvosi végzettségem. Szerettem volna hiteles maradni, ezért bátran vállaltam, hogy rendszeresen konzultálok orvosokkal, természetgyógyászokkal és szakemberekkel. Viszont amit megtudok tőlük, azt mind megosztom velük, mint érdeklődőkkel.
Én, mint szakértő?
Most talán megfordul a fejedben, hogy miért mondom, hogy szakértő vagyok, hiszen nincs is végzettségem. Nem a szakma szemében akartam szakértő lenni, hanem az olvasók szemében. Azt szerettem volna elérni, hogy az érdeklődők érezzék azt, hogy én értek a témához, és megbízhatnak bennem.
Hálásak voltak azért, hogy nem nekik kellett ezt a rengeteg információt összegyűjteni, hanem én ezt megtettem helyettük, és könnyen emészthető formában a rendelkezésükre bocsátottam. Hálásak voltak, elkezdtek kötődni hozzám, megbízni bennem, és természetesen vásárolni azokat az olajainkat, amiket én ajánlottam nekik a webáruházunkból.
Pozicionálás 5 lépésben
Ahogy látod a pozicionálás lényege a fókuszálás. Ha túl általános, akkor senkit sem érdekel. Hiszen olyanból sok van. Ahogy az én példámon is láthattad, azzal, hogy első számú szakértőként pozicionáltam magam elértem, hogy hozzám forduljanak, bennem bízzanak, és ezáltal az én olajaimat vásárolják meg.
Ha te is szeretnéd pozicionálni önmagad, akkor hoztam 5 egyszerű lépést, amivel elkezdheted. Bízom benne, hogy hasznos lesz számodra ahhoz, hogy tudatosan átgondold ezt a témát.
1.lépés: önreflexió
Itt kezdődik minden. Ismerned kell önmagad, tudatosítanod kell az alapvető értékeidet, az erősségeidet és azt, ami iránt szenvedélyt érzel. Ugyancsak érdemes átgondolni az eddigi utadat, a képességeidet, a készségeidet, illetve azt az egy dolgot, amivel megkülönbözteted magad a többiektől.
2.lépés: miérted meghatározása
Cél nélkül nincs értelme semmit sem csinálni. Ez igaz a pozicionálásra és a személyes brandépítésre is. Tudnod kell, hogy mi a célod, mit szeretnél elérni a személyes márkáddal.
Gondold végig, hogy miért csinálod azt, amit csinálsz? Mi motivál? Mik a hosszú távú céljaid?
Ezek végiggondolása segít megérteni, hogy milyen hatást szeretnél kiváltani a célközönségedben.
3.lépés: célközönség meghatározása
Kulcsfontosságú, hogy tudd, hogy kikhez szeretnél szólni és miért? Tudnod kell azt is, hogy mit tudsz nekik kínálni? Miért lesz jó nekik, ha téged választanak?
Olyan alaposan ismerd meg őket, amennyire csak lehet, mert akkor fogsz tudni olyan üzenetet és ajánlatot megfogalmazni, ami rezonál majd velük.
4.lépés: egyedi ajánlat megfogalmazása
Ha ismered a célközönséget, akkor meg tudod fogalmazni az ajánlatodat. De ahhoz, hogy az ajánlat valóban ütős legyen, ki kell emelkednie a többi hasonló szakember ajánlata közül. Kínálhatsz coachingot. De azt sokan kínálnak. Kínálhatsz life coachingot. De azt megint csak sokan kínálnak. Tovább kell gondolkodnod, hogy miben vagy egyedi ezen a területen. Mi az, amit csak tőled kaphatnak meg.
Ahhoz, hogy ezt meg tudd fogalmazni, végre kell hajtanod az előző lépéseket! Ismerned kell önmagad, az erősségeidet, a miértedet és a célcsoportodat.
5.lépés: tedd közzé, teszteld, majd finomítsd
Ez azt hiszem nem igényel túl sok magyarázatot. Talán csak annyit, hogy a piac fogja visszaigazolni, hogy az ajánlatod jó-e. Hiába tervezed tökéletesre az asztal mellett, ha nem mutatod meg valós embereknek, akkor csak terv marad.
Mutasd meg az embereknek, hogy mit kínálsz, majd figyeld a visszajelzéseket! Ha kell, akkor finomíts, egyszerűsíts az üzeneteden, hogy minél több emberhez eljuthasson!
Ha ezekkel készen vagy, akkor indulhat a folyamat! Fontos, hogy legyél türelmes önmagaddal, adj időt annak, hogy az üzeneted megérkezzen!
Igyekezz következetesen és önazonosan a célcsoportod előtt lenni, hogy akkor, amikor szükségük van segítségre téged találjanak meg!
Tudom, hogy az önreklám nem könnyű! De ehhez is van néhány hasznos tippem! Kattints ide, és olvasd el az 7 hatékony tippet, amit introvertált és érzékeny személyiséggel vállalkozóknak gyűjtöttem össze a a hatékony önmarketinghez!

