Rólam
Kezdő vállalkozóként sokat szenvedtem attól, hogy nem tudtam hogyan mutassam meg önmagam és a vállalkozásom a potenciális vásárlóknak. Tele voltam félelemmel, önbizalmam sem sok volt, ezért ilyen gondolatok jártak a fejemben:
- mi lesz, ha megítélnek amiatt, hogy kiteszem a fotóm (mit szólnak majd az ismerősök, családtagok)
- mi lesz, ha elrontok valamit és kinevetnek
Megjelenni az online térben sokszor frusztráló. Különösen az olyan csendes vállalkozóknak, amilyen én is vagyok – nem szeretem a hangoskodást, a nyomulást, az erőszakos marketinget.
Nem akartam elhinni, hogy nincs más út a boldogulásra.
Éppen ezért, amikor a vállalkozói utam elején rájöttem, hogy nem a jó eszközökkel próbálkozom és semmi eredménye a munkámnak, akkor meg kellett állnom. Hátrébb léptem néhány képzeletbeli lépést, és elkezdtem tudatosabban gondolkodni. Rá akartam jönni, hogy mi a hiba, mi a baj velem, miért nem működik úgy a vállalkozásom, ahogy szeretném.
Ennek a tudatos hozzáállásnak meglett az eredménye: rájöttem, hogy semmi baj nincs velem, csak nem úgy működök, ahogy a nagy átlag.
Mit jelent ez?
Csak annyit, hogy az introvertált személyiségemhez egyáltalán nem passzoltak azok az eszközök, amikkel eleinte próbálkoztam.
Olvasd el a történetemet, és meglátod, hogy mire gondolok!
2012-ben alapítottuk férjemmel közösen a hidegen sajtolt olajokat készítő vállalkozásunkat – GastrOlaj volt a márkánk neve. Az interneten ma is megtalálod még a honlapunkat, illetve a közösségi médiában is elérhetőként megtartottam a korábbi profilunkat.
A vállalkozásunk elején sokat gondolkodtam azon, hogy vajon mivel tudnánk kitűnni a többi hasonló termelő közül.
Nem volt egyszerű megtalálni, hiszen a technológiát nem mi fedeztük fel, magukat az olajakat sem mi találtuk ki, ezért valami másra volt szükségünk.
Nem volt más választásom, mint elkezdeni megfigyelni a piacot és a konkurenseket. Néztem, hogy mit csinálnak mások, hogyan és hol értékesítenek és hogyan kommunikálnak.
Eleinte persze én is azzal próbálkoztam, amit a nagyok csináltak. Abban bíztam, hogy ha én is kiemegyek a helyi termék vásárokra, akkor az újdonság varázsa majd elkápráztatja a vásárlókat. Hát nem így lett…
Személyiségemből adódó félelmek tömkelege miatt meg sem mertem szólítani az embereket, akik a vásárban sétálgattak. Féltem, hogy mit fognak szólni, féltem, hogy esetleg hülyeséget mondok és kinevetnek, vagy ami talán a legrosszabb, hogy kérdeznek valamit és nem tudok rá válaszolni. Úgyhogy nem sok olajat adtam el egy-egy ilyen vásáron.
Meg is voltam ijedve rendesen, hogy hogyan lesz ebből jövedelmező vállalkozás. Sőt, a negatív hangok a fejemben egyre csak erősödtek:
- nem jól csinálom,
- mi van, ha nem is vagyok ehhez elég jó,
- mi a baj velem…
Aztán rájöttem, hogy ez így nem mehet tovább. Ha eredményt akarok, akkor sokkal tudatosabban kell hozzáállnom a dolgokhoz. Elindultam egy önismereti úton, ahol szembesültem azzal, hogy semmi baj nincs velem, csupán introvertált személyiségem miatt másképp működök, mint a nagy átlag.
Nekem nem megy a direkt eladás, nem vagyok jó idegenek leszólításában, rosszul vagyok a nyomulástól és a görcsös marketingtől.
Nekem valami másra van szükségem. Olyan eszközökre, olyan megközelítésre, ami jobban passzol a személyiségemhez, az erősségeimhez, amiben én is jól érzem magam.
Így találkoztam az online marketinggel.
Ez nekem maga volt a megváltás: tényleg lehet úgy dolgozni, hogy otthonról, a dolgozószobám kényelméből kommunikálok és jönnek a vásárlók? Átgondolhatom, megtervezhetem, leellenőrizhetem, hogy mit mondok, és nincs azonnali válaszadási kényszer?
Nagyon tetszett!
Persze nem mondom, hogy zökkenőmentes volt, hiszen nagyon hamar szembesültem azzal, hogy a bizony az online térben sem bújhatok el. Valahogy el kell érnem, hogy az emberek észrevegyenek és tőlem vásároljanak. Kemény dió volt, hiszen pont ez volt a gyenge pontom a vásároknál – megszólítani az embereket.
És akkor térjünk vissza az elejénre, amikor arról írtam, hogy valahogy meg kellett ismertetnem a termékeinket, valahogy meg kellett különböztetnem magunkat, valahogy el kellett érnem, hogy az emberek felfigyeljenek rám. Ezért kutatni kezdtem.
Észrevettem, hogy akkor még senki nem foglalkozott azzal, hogy informálja, tájékoztassa az embereket az olajok hatásairól, felhasználási és fogyasztási lehetőségeiről. A legtöbb gyártó csak kitette az áruházba a termékeket és árulta. Pedig időközben egyre gyakrabban találkoztam olyan kérdésekkel, hogy vajon melyik olaj mire jó, hogyan és mikor érdemes fogyasztani, mire kell odafigyelni.
Elhatároztam, hogy ezeket a kérdéseket összegyűjtöm, és egy blog formájában nyilvánosságra hozom, hogy segítsek vele másoknak is. A vállalkozásom elején erre fókuszáltam.
A blogom nagyon hamar népszerű lett, egyre többen olvasták és egyre többen kezdtek el a téma szakértőjeként tekinteni rám – vagyis elkezdtett épülni a személyes márkám.
Hiszem, hogy az emberek még mindig szeretnek emberekhez kapcsolódni, és fontos számukra, hogy lássák, hogy ki áll az adott termék/szolgáltatás mögött. Ez az, ami nem változik. És ezért volt kiemelkedő fontosságú a személyes márkaépítés.
A vállalkozás 8 évében tehát nem csak arra figyeltem, hogy az olajaink márkáját építsem, hanem arra is, hogy tudatosan építsem a személyes márkámat is ezen a területen.
A munkám hatására az emberek elkezdtek megismerni bennünket, elkezdtek bízni bennünk, és ez a bizalom a személyünk iránt azt eredményezte, hogy minket választottak, a mi termékeinket vásárolták meg – még akkor is, ha nem a legolcsóbb olajakat árultuk.
Felülemelkedtünk az árversenyen, nem kellett nyomulnunk, olcsó játékokba bonyolódnunk, hogy vevőket szerezzünk. Ez óriási öröm volt a számunkra!
Hatalmas sikerként éltem meg, hogy megtaláltam azt a módszert, azt a rendszert, amivel elérhettem, hogy nem nekem kell futni a vásárlók után, hanem ők találnak rám, és ők akarnak vásárolni tőlem. Külön öröm volt az is, hogy ehhez nem kellett nyomulnom, nem kellett teleplakátolnom az arcommal a közösségi médiát, hanem olyan eszközökkel dolgozhattam, amik passzoltak hozzám. Olyan témákról beszélhettem, amelyek építették a bizalmat, mégsem teregették ki a magánéletemet.
Tudatosan építettem a személyes márkámat – nyomulás és görcsös magamutogatás nélkül. Ez tette lehetővé azt, hogy passzív jövedelmet is termeljen a vállalkozásunk. Egyre több kérdés érkezett ugyanis hozzám, mivel egyre többen bíztak bennem. Egy idő után azonban nem tudtam mindenkinek egyesével válaszolni, ezért elkezdtem online tudásanyagokat és tanfolyamokat készíteni, amit elérhetővé tettem az érdeklődők számára. Ők pedig örömmel vásárolták meg ezeket, hiszen tudták, hogy ami benne van, az megbízható, hasznos és értékes lesz a számukra, hiszen ezt szokták meg tőlem.
Ugyancsak vásárlói igényre született meg az első olyan könyv, ami Magyarországon egyedülállóan foglalkozik a hidegen sajtolt növényi olajokkal. A vásárlóink szerették volna ha egy olyan anyagot is készítünk, amit a kezükbe foghatnak, amit bármikor leemelhetnek a polcról, ha kérdésük van. Így született meg az Olajozott egészség – Gasztronómia és szépség című könyvem.
A GastrOlaj azóta már bezárta a kapuit, de a rengeteg tudás, amit megszereztem még megvan. Sőt, tovább is fejlesztettem, mert a gyakorlati tapasztalataim mellé business coach diplomát is szereztem azért, hogy most már én segítsek azoknak a vállalkozóknak, akik hasonló helyzetben vannak, mint én egykor. Nem szerettem volna csak arra korlátozni a tevékenységemet, hogy elmondom, hogy én mit és hogyan csináltam. Ennél többet szeretnék adni neked.
Azzal, hogy business coach diplomát megszereztem megvan a megfelelő szakmai alapom arra is, hogy téged, mint a vállalkozásod mögött álló embert is támogassalak. Mert hiszem, hogy ha te nem vagy rendben, akkor a vállalkozásod sem lesz rendben.
Ezért lettem business coach és mentor is egy személyben.
Szeretnék neked is segíteni abban, hogy te is nyitott legyél a lehetőségek irányába, hogy egy kicsit átalakítsd a gondolkodásmódodat, és ledöntsd azokat az akadályokat, amik eddig gátoltak abban, hogy olyan vállalkozást építs, amilyenre mindig is vágytál!
Szükségem volt arra, hogy átformáljam a gondolkodásmódomat, mert ehhez a fajta működéshez ez kell. Ehhez tudatosságra van szükség.
Nekem elég hosszú időbe telt, mivel egyedül, önmagam próbáltam meg megvalósítani.
Neked nem kell ennyit szenvedni, ennyi időt és energiát rászánni. Én már megfizettem a tanulópénzt, elkövettem a hibákat és látom, hogy hogyan lehet őket elkerülni.
Ha szeretnéd, akkor neked is megmutatom, hogy:
- hogyan tudod a vállalkozásodat tudatosan építeni,
- hogyan tudod ezt a fajta gondolkodásmódot elsajátítani,
- hogyan tudod magadévá tenni ezt a mindsetet azért, hogy le tudd küzdeni például a félelmet, azzal kapcsolatban, hogy mit szólnak majd mások
Mert ez egy valós félelem.
Tudom.
Én is megtapasztaltam és látom a hozzám forduló vállalkozókon is.
De egy dolgot ne felejts el: ez a te életed, és túl rövid ahhoz, hogy mindenkinek meg akarj felelni.
Én is megtapasztaltam, hogy milyen ez, és arra is rá kellett jönnöm, hogy bizony nem tudok mindenkinek megfelelni – még akkor sem, ha beleszakadok.
Nem erre kell törekedned!
Az a fontos, hogy tudatos legyél. Tudatosan vállalkozz.
Vagyis megtaláld a saját hangod, tudd, hogy miben vagy egyedi, illetve az a tudás, ami nálad van kinek a problémáira megoldás.
Ahogy láthatod az én példámon, egy információs blog, ahol az emberek választ találtak a kérdéseikre kiemelt a tömegből, egyedivé tett a piacon. Megkerestem azokat a témákat, amik a leginkább érdeklik az embereket és elsősorban azokról írtam. Emellet pedig minden blogbejegyzésnél ajánlottam a saját termékeinket is – így ha szimpatikus volt nekik, amit olvastak, akkor egyből tudtak vásárolni is.
Számomra az írás volt a tökéletes eszköz, erre alapoztam. Vállalni tudtam önmagam, vállaltam a saját értékeinket, megmutattam hogy dolgozunk, és miért vágtunk bele ebbe a vállalkozásba. Az emberek számára fontos volt, hogy lássák a vállalkozás mögötti embert, ezért erre különösen nagy hangsúlyt fektettem – de nem úgy, hogy az arcomat helyeztem állandóan a kirakatba. Ehelyett megmutattam a sajtoló üzemet, a termőföldeket, a csomagolást és azokat a recepteket, amelyeket mi is használtunk a mindennapokban. Így aki rezonálni tudott ezzel az üzenettel, akinek szimpatikus volt a mi hozzáállásunk, az nálunk vásárolt.
A tudatossághoz még fontos, hogy olyan kommunikációs eszközöket válassz, amik passzolnak hozzád, a személyiségedhez. Így tudod igazán hitelesen és hatékonyan hallatni a hangodat.
Akkor fognak észrevenni az emberek, akkor fogsz kitűnni a tömegből, akkor tudod elérni, hogy szakértőként tekintsenek rád, és akkor fogsz tudni valódi passzív jövedelmet teremteni a vállalkozásod számára.
Ahogy láttad nekem is meg kellett találnom, hogy az én introvertált személyiségemhez milyen marketing eszközök passzolnak. A direkt értékesítés nem ment, nem tudtam idegeneket leszólítani a piacokon. Viszont írni nagyon szeretettem és tudtam is, ezért erre alapoztam – így született meg a blog. Az írás, a tartalommarketing volt az, amivel önazonosan és hitelesen tudtam hallatni a hangom. Ez volt a sikeres váza a vállalkozásnak mindvégig.
Nálad mik ezek az értékek, erősségek, egyediségek és eszközök?
Ha segítségre van szükséged ennek megfogalmazásában, akkor írj rám a hello[@]jeneigizella.hu címre, és segítek!