Önmarketing – nem lesz ciki, ha így csinálod!
Hidd el, hogy nem baj, ha reklámozod önmagad. Az önmarketing nem ciki, sőt, szükséges ahhoz, hogy az emberek megismerjenek. Láthatóvá kell válnod – talán már hallottad ezt a kifejezést.
Ma hoztam néhány jótanácsot ahhoz, hogy az önmarketing természetes legyen a számodra, és ki tudd használni a benne rejlő lehetőségeket – úgy, hogy közben nem tűnik nyomulásnak és öntömjénezésnek.
Ne félj, nem vagy egyedül ezzel a problémával! Nem véletlenül írok én sem róla. Tudom, hogy mivel ezt a cikket olvasod, ezért már keresgettél a témában, sőt, az is lehet, hogy már kipróbáltál néhány dolgot. Ha úgy érzed, hogy még mindig nem tudod, hogy hogyan lehet magad megmutatni úgy, hogy közben ne ránduljon görcsbe a gyomrod, akkor a legjobb helyen vagy!
0.lépés: Az önmarketing nem egyenlő a céltalan szelfizéssel!
Mindenekelőtt egy nagyon fontos dolgot le kell szögeznünk: nem tudod fejleszteni a vállalkozásodat, nem fogsz tudni megélni belőle, ha senki nem tud rólad.
Hiába mondták neked gyerekkorodban (tudom, mert nekem is sokszor), hogy a kedves emberek nem hencegnek, nem dicsekednek, nem kérkednek a sikereikkel. Sőt, később azt is hallottam sokszor, hogy a jó bornak nem kell cégér – vagyis, ha valami jó, akkor az eladja önmagát.
Talán már te is tapasztaltad a saját bőrödön, hogy ez ma már nem igazán működik. Persze, várhatsz otthon, hogy majd megcsörren a telefonod, mert a korábbi ügyfeleid elmondják a barátaiknak, hogy milyen szuperül segítettél nekik. Lehet, hogy lesz is egy-két ilyen telefon, de valljuk be, erre nem lehet egy stabilan működő vállalkozást építeni.
Gyakran előfordul, hogy jönnek hozzám vállalkozók, és arra panaszkodnak, hogy ők úgy érzik mindent megtettek, de mégsem jönnek az ügyfelek. Már van honlapjuk, van időpontfoglaló rendszerük, kiváló szolgáltatáscsomagokat állítottak össze, de mégsem jön senki.
Ilyenkor azt szoktam megkérdezni tőlük, hogy milyen forgalom van a honlapon? Mennyien ismerik az oldalt, illetve mennyien hallottak már arról, hogy ő létezik, dolgozik, jelen van a piacon. A legtöbb esetben beigazolódik, hogy sajnos nagyon kevesen.
Amíg nincs forgalom, amíg nem ismernek, addig nem is lesznek ügyfeleid. Azon egyszerű okból, hogy nem tudnak arról, hogy te létezel – nem vagy látható. Ha lesz forgalom, ha megismernek, akkor lesznek ügyfeleid.
Jegyezd fel magadnak, hogy a forgalom, a vásárlók, az érdeklődők és a pénz akkor jön, ha reklámozod magad. Nem várhatod varázsütésre. Ehhez pedig szükséged van egy jól működő önmarketingre. Egy önmarketingre, ami távolról sem egyenlő a céltalan szelfizéssel, ahogy azt ma sokan gondolják. Az önmarketing lényege, hogy megmutasd a saját értékeidet, tudásodat, tapasztalatodat, és azt, hogy mindez hogyan válhat hasznára a célcsoportodnak. Hogy úgy érezzék, te vagy a legjobb választás a számukra.
Ehhez hoztam 3 gyakorlatias, valódi lépést, amit már ma megtehetsz, illetve meg is kell tenned ahhoz, hogy hatékonyan és gyorsan tudd népszerűsíteni önmagad és a vállalkozásodat.
1.lépés: Lépj túl rajta!
Mindig az emberrel kezdem a munkát. Ezért most is arra szeretném a figyelmedet fordítani, hogy kezdd önmagaddal. Ha bizonytalanságot akarsz érezni azzal kapcsolatban, hogy helyes-e, álszent dolog-e önmarketingezni, akkor ápold ezeket az aggodalmaidat a szabadidőben.
Tudom, hogy ez most durván hangzik, de hidd el, hogy a gondolkodásmód megváltoztatása létfontosságú ahhoz, hogy boldogulni tudj vállalkozóként.
Kezdj el dolgozni önmagadon!
Még mielőtt gondolkodás nélkül belevágnál az önmarketinbe, állj meg egy pillanatra és gondolkozz! Ehhez egy nagyon jó eszköz, ha írsz egy pro és kontra listát. Vegyél elő egy papírt és az egyik oszlopba írd fel, hogy mi történhet akkor, ha szembenézel a félelmeiddel, elkezdesz dolgozni azon, hogy legyőzd őket és elkezded megmutatni önmagad. Milyen pozitív hatásai lehetnek annak, ha az önmarketingnek köszönhetően elkezdenek jönni az ügyfelek, és elkezd növekedni a bevételed. Fontos, hogy ne állj meg itt, ne csak addig nézd a dolgot, hogy több bevételed lesz. Hanem azt is gondold végig, hogy mi mindent érnél el ezzel a több bevétellel, mit adna neked a mindennapi életben, ha egy jól működő vállalkozásod lehetne.
Majd a másik oszlopba őszintén írd fel, hogy mi történne akkor, ha továbbra is hagynád, hogy a félelmeid irányítsanak. Ha továbbra sem beszélnél magadról, nem mutatnád meg önmagad, hanem csak várnád, hogy majd ajánlások útján növekedjen a céged. Mitől esnél el, milyen hatása lenne ennek az életedre?
Javaslom, hogy kézzel írd meg ezt a két listát. Sokkal nagyobb hatása van. Óriási lehetőség ez arra, hogy szembesítsd magad azzal, hogy mit szeretnél igazán.
2.lépés: Dobd el azt, ami nem működik!
Már tettél lépéseket azért, hogy több ügyfeled legyen és ismertebb legyél?
Próbálkoztál néhány módszerrel, eszközzel?
Vizsgáld meg a korábbi módszereidet, eszközeidet!
Ha nem működnek, akkor próbáld meg kideríteni, hogy mi lehet az oka. Korábbi vállalkozásomban, amikor hidegen sajtolt olajokat készítettünk és értékesítettünk, én is, mint a többi hasonló vállalkozó a helyi termék piacokon, vásárokon próbálkoztam. Azt hittem csak úgy lehet, mert mindenki úgy csinálta. Én azonban nem éreztem jól magam ezeken a rendezvényeken. Nem tudtam idegeneket megszólítani, nem tudtam így értékesíteni. Nem is voltam túl hatékony.
Csak később jöttem rá, hogy olyan eszközöket és módszereket követtem, amik nem működtek. Még pedig azért, mert nem passzoltak a személyiségemhez. Ezt később is észrevettem magamon. Hiába próbáltam követni a trendeket, a nagy guruk tanácsait, addig amíg nem vettem figyelembe, hogy nekem mik az erősségeim, hozzám milyen eszközök passzolnak, hogyan tudok igazán hatékony lenni, addig csak szenvedtem – és persze nem jöttek az eredmények sem.
Éppen ezért ma már business coachként mindig arra hívom fel a hozzám forduló vállalkozók figyelmét, hogy az önismeret nagyon fontos. A hatékony önmarketing egyik leglényegesebb eleme. Neked is ezt mondom. Ismerd meg először önmagad, tudd, hogy mik az erősségeid, mi az egyediséged, milyen értékeket akarsz közvetíteni és ehhez válassz eszközöket.
Ami pedig nem passzol hozzád és nem működik nálad, azt dobd ki!
3.lépés: Találd ki gyorsan!
Tony Robbins gyakran mondja, hogy a siker nyomot hagy maga után.
Minél előbb láthatóvá kell válnod, mert csak így érheted el, hogy megismerjenek és csak így lehetnek minél előbb ügyfeleid.
Ahhoz, hogy gyorsan tudj cselekedni ismerned kell a piacodat. Meg kell nézned, hogy még kik vannak a piacon, ők hogyan és mit kommunikálnak. Tudnod kell, hogy hogyan próbálják elérni a célcsoportot, milyen eszközöket és felületeket használnak.
De nagyon fontos, hogy nem azért, hogy lemásold őket! Hanem azért, hogy lásd, hogy hol tudsz különbözni tőlük. Az önmarketing egyik lényege, hogy észrevedd azokat a lehetőségeket, amelyekkel meg tudod különböztetni magad, és fel tudod kelteni a célcsoport figyelmét.
Nem baj, ha nem engedhetsz meg magadnak mindent, amit a nagyok csinálnak. Az sem baj, ha nincs mindenre időd, esetleg tehetséged. Az a lényeg, hogy megtaláld azt, amit szeretsz, amiben jó vagy, majd teszteld le, hogy eredményes-e. Ha igen, akkor hajrá! Indulj el és dolgozz következetesen!
Keresd a lehetőségeket! Ha az, amit most csinálsz nem működik, akkor keress és tanulj új módszereket! Én elsősorban azt javaslom, hogy kezdd önmagaddal.!
Ezt már korábban is írtam, de nem tudom eléggé kihangsúlyozni. Ha úgy érzed, hogy elakadtál, nem tudod, hogy mit tehetnél, bizonytalan vagy, és tele vagy félelmekkel, akkor kérj segítséget!
Business coachként és 12 éve vállalkozóként pontosan ismerem azokat a gondolatokat, félelmeket és tévhiteket, amelyekkel küzdesz.
Igen, az önmarketinggel kapcsolatos félelmeket is. De nem csak azokat, hanem ahhoz is nagy gyakorlatom és eszköztáram van, hogy le tudd győzni őket.
Ha szeretnéd, akkor segítek neked!
Írj nekem vagy hívj telefonon, hogy beszéljük át, hogy melyik ponton vagy elakadva, és hol lenne szükséged segítségre:
E-mail: hello@jeneigizella.hu
Telefon: + 36 30 654 1473