
Önmarketing másképp – Nincs veled semmi baj!
Tudom, tapasztalom saját magamon is, hogy az önmarketing nem könnyű. Beleteszel rengeteg munkát, de mégsem jönnek az eredmények. Természetes, hogy egy idő után elkezdesz azon gondolkodni, hogy valami baj van veled, mert nem lehet, hogy csak nálad nem működik semmi.
Megnyugtatlak, nincs veled semmi baj!
Honnan tudom ezt ilyen biztosan? Olvass tovább és elmesélem!
„Én másképp működök!”
Mekkora megkönnyebbülés volt az a pillanat, amikor ezt ki tudtam mondani. Amikor bele mertem nézni a tükörbe, és azt tudtam mondani önmagamnak, hogy „nincs veled semmi baj”.
Az én történetem egészen a gyerekoromig nyúlik vissza. Nem akarlak hosszan untatni, ezért csak a lényegét mesélem el. Mások szerint visszahúzódó, félénk gyerek voltam. Meg is kaptam rendszeresen, hogy egy kicsit bátrabbnak kellene lenni, többet kellene beszélni, mert így nem lesz belőle semmi.
Egy idő után, ha sokat hallod ezeket a mondatokat, elhiszed, hogy valami gond van veled. Én is így jártam.
Nem volt önbizalmam, nem mertem olyan helyre jelentkezni, ahova eredetileg szerettem volna, ezért csak egy teljesen átlagos iskolába felvételiztem.
Miután végeztem az iskolával azt hittem, hogy minden könnyebb lesz. Hiszen felnőttként majd nem kell ezekkel a bélyegekkel élnem.
De nem így lett.
Amikor belefogtunk az első vállalkozásunkba, azt találtuk ki, hogy az általunk készített hidegen sajtolt olajokat majd helyi termék vásárokon, piacokon fogjuk értékesíteni. Hiszen mindenki más is ezt tette a környezetünkben, így azt gondoltuk, hogy nekünk is megfelelő lesz ez az értékesítés.
De újra azt kell írnom, hogy nem így lett.
Nyilván azt nem kell taglalnom, hogy egy voltunk a sok termelő közül, és beállni a sorba ismeretlenül nem volt hatékony ötlet.
A másik probléma pedig az volt, amikor rájöttem, hogy nekem mennyire nem megy ez a fajta értékesítés:
- tele voltam félelmekkel,
- továbbra sem volt önbizalmam,
- szorongtam, hogy mi lesz, ha valaki odajön és nem tudok válaszolni,
- idegesített, hogy mi lesz, ha hülyeséget mondok.
Mindezt persze tetőzte, hogy közben alig mertem megszólítani bárkit is.
Nem voltam eredményes.
Újra azt éreztem, hogy velem van a baj. Valamit én nem csinálok jól.
Ez részben igaz is volt, hiszen csak később jöttem rá, hogy a probléma valójában az volt, hogy nem olyan eszközökkel próbálkoztam, amik passzoltak a személyiségemhez.
Csak hosszas kutatás után jöttem rá, hogy én valójában introvertált vagyok. És az introvertált személyiségem miatt hordozom magamban ezeket a félelmeket, illetve emiatt viselkedem bizonyos helyzetekben úgy, ahogy.
És akkor végre ki tudtam mondani: „Én másképp működök!”
Elkezdtem segítséget kérni, felkutatni az erősségeimet, megvizsgálni, hogy vajon milyen eszközök és stratégiák azok, amikben jól érzem magam.
Így találtam rá az online marketingre, azon belül is tartalommarketingre.
Önmarketing – még mindig nem könnyű
Persze a kezdeti öröm után jött az újabb felismerés. Az online piactéren is csak egy leszek a sok termelő közül, ha nem találok ki valamit.
És itt már tudatosabban építkeztem. Tudtam, hogy az én erősségem az írás és a kitartás. Ezért esett a választásom a blogolásra. Megnéztem, hogy a konkurenciáim közül akkor még senki nem vezetett blogot, így tudtam, hogy ezzel kiemelkedhetek közülük.
A blogoláshoz kitartásra és következetességre van szükség. Ezek mind olyan tulajdonságok voltak, amiben én erős voltam. Így jó választás volt ezekre alapozni.
A blogom egyre népszerűbb lett. Nagyon sok témát jártam körbe, nagyon sok szempontból mutattam be a termékeket.
De nem csak a termékeket. Tudtam jól, hogy az emberek szeretnek emberekhez kapcsolódni. Fontos nekik, hogy tudják, hogy ki áll a termék mögött. Szeretnék látni, hogy megbízhatnak-e benne.
Éppen ezért elkezdtem építeni a saját személyes márkámat is. Az önmarketing innentől kezdve fontos része volt a kommunikációmnak.
De ez nem azt jelentette, hogy egyfolytában szelfiztem, és minden lépésünket posztoltam. Mindjárt mutatom is, hogy akkor mit jelentett pontosan!
Önmarketing cél meghatározása
Első lépésként meghatároztam, hogy mit szeretnék elérni. Mi a célom azzal, ha belevágok az önmarketingbe. Az én elsődleges célom az volt, hogy kitűnjek a versenytársak közül, és bizalmat építsek a vásárlók körében.
A legtöbb termelő akkor még egy nevet sem írt ki a honlapjára. Ezzel szemben rólam volt kint legalább 1 kép. Többre eleinte nem nagyon voltam képes, de ezt az egyet bevállaltam.
Óriási bizalomépítő szerepe volt. Volt olyan, aki direkt rákérdezett egy telefonos rendelésnél, hogy én vagyok-e az, akit a honlapon lát, tényleg sikerült-e engem felhívnia. Itt már éreztem, hogy jó úton haladok.
Tovább folytattam, és kiválasztottam azokat az eszközöket, amik segítenek nekem abban, hogy építsem a bizalmat és a saját személyes márkámat. Továbbra is az írásra alapoztam, ezért elkezdtem ingyenes, letölthető információs anyagokat készíteni. Majd az érdeklődést látva elindítottam a témához kapcsolódó hírlevelemet is.
Eleinte nem tudtam, hogy miről kellene írnom, hogy érdekes legyen a célcsoport számára, de még nekem is beleférjen. Éppen ezért leültem, és elkezdtem pontokba szedni a témákat, amik eszembe jutottak. Majd pedig rangsoroltam őket olyan szempontok szerint, hogy én megosztanám-e, illetve a célcsoportnak hasznos lenne-e ha tudnák.
Így már összeállt egy szép lista, amihez mindig tudtam nyúlni. Ezen a listán olyan témák szerepeltek, mint például az, hogy miben vagyunk mi mások, milyen értékek szerint dolgozunk, hol élünk, mit szeretnénk üzenni a tevékenységünkkel, hogyan készülnek az olajok, hogyan postázunk, illetve felhasználási tippeket is megosztottam, amiket mi is kipróbáltunk.
Csak elvétve volt rajta az arcom ezeket a képeken. De így is működött. Mivel megosztottam a saját gondolataimat, ezért az emberek elkezdtek kötődni hozzám, elkezdték úgy érezni, hogy megbíznak bennem.
Ennek pedig az lett az eredménye, hogy elkezdtek kötődni hozzánk, és többé már nem az ár alapján döntöttek, hanem a mi olajainkat szerették volna.
Összefoglalás
Ezt a történetet azért osztottam meg, hogy lásd, hogy nem kell feltétlenül önmagadat mutogatni ahhoz, hogy az önmarketing hatékony legyen. Tűzd ki a célodat, válassz hozzá eszközöket, illetve határozd meg a témákat, és indulj el!
Figyeld, hogy mire hogy reagál a célközönség, mi az, amire felkapják a fejüket, és mi az, ami hidegen hagyja őket. És eszerint alakítsd a stratégiádat!
És hidd el, hogy az önmarketing több, mint öncélú szelfizgetés! 🙂

