
Önmarketing – magamutogatás nélkül!
Business coachként sok vállalkozóval találkozom, és sokszor szóba kerül az önmarketing, mint az egyik legnagyobb nehézség. Látom, és tapasztalom, hogy ez egy valós félelem. Viszont munkám során azt is látom, hogy emögött a legtöbbször az a tévhit áll, hogy az önmarketing nem más, mint magamutogatás. Az értik alatta az emberek, hogy magukat kell mutogatni, magukat kell állandóan kirakni az internetre, és ez csak kevesen akarják.
Ma szeretném ezt a tévhitet eloszlatni, és megmutatni neked, hogy az önmarketing nem ezt jelenti. De akkor mégis mit? És hogyan lehet ezt nyomulás, és céltalan magamutogatás nélkül végezni? Lássuk!
Mi az önmarketing?
Az önmarketing egy tudatos munka. Szorosan kapcsolódik a személyes márkaépítéshez, amivel kapcsolatban szintén gyakori tévhit a magamutogatási kényszer.
Az önmarketing lényege az, hogy tudatosan fejlesztett önismerettel, megjelenéssel és kommunikációval alakítod azt a képet, amit szeretnél, hogy az emberek lássanak rólad.
És nem, ez semmiképpen nem lehet egy előre eltervezett, felvett szerep. Az eredményessége és az értéke abban rejlik, hogy önazonos. Vagyis nem megjátszod magad, hanem az önismereti munkának köszönhetően megtalálod azokat az erősségeket, készségeket, képességeket és egyediséget, amire alapozod az önmarketingedet. Azt mutatod meg a célközönségednek, hogy ki is vagy valójában.
Ha jól végzed az önmarketinget, akkor ez segíteni fog téged abban, kiemelkedj a tömegből, az emberek észrevegyenek, megkülönböztesd magad a versenytársaidtól, és az emberek csak veled akarjanak dolgozni.
Milyen a hatékony önmarketing?
Tény, hogy az önmarketingbe beletartozik az is, hogy megmutasd az arcod. De nem kell, hogy állandóan szerepelj.
Elegendő egy-két jó fotó, amit következetesen használsz a felületeiden. Ha félsz, hogy nem tudsz magadról jó fotót készíteni, akkor egy kisebb befektetéssel évekre megoldhatod ezt a problémát. Keress egy olyan fotóst, aki érti, hogy milyen képekre van szükséged. Ne csak beállított üzleti fotókat készíttess, hanem olyanokat is, amelyeken különböző élethelyzetekben szerepelsz – fontos, hogy kapcsolódjon a saját területedhez. Például, ha tanácsadó vagy, akkor nagyon hasznos, ha van olyan fotód, ahol emberekkel vagy (nem baj, ha háttal vannak, lényeg, hogy te látszódj a képen), illetve az is jó, ha munka közben is csináltok néhányat.
A szolgáltató szakma erősen bizalomalapú. Ha egyetlen fotó sincs rólad a honlapodon, illetve a közösségi média felületeiden, akkor rögtön elveszíted azt a lehetőséget, amit az első benyomás adna neked. Az első benyomásnak óriási szerepe van – sok esetben ezen áll vagy bukik, hogy valaki megteszi-e az első lépést az irányodba.
Tudom, most felmerül benned, hogy eddig csak a fotókról beszéltem, közben meg a cikk elején azt mondtam, hogy magamutogatás nélkül is lehet hatékony az önmarketinged.
Nézzük hát, hogy mire alapoztam ezt a kijelentésemet!
Mi a célunk az önmarketinggel?
Az, hogy az emberek észrevegyenek, felfigyeljenek ránk, elkezdjenek megbízni bennünk és kötődni hozzánk. Ehhez pedig az kell, hogy megismerjenek bennünket. Arra van szükség, hogy lássák, hogy:
- milyen emberek vagyunk,
- milyen értékek szerint élünk és dolgozunk,
- mi az, amit képviselünk,
- mi motivál bennünket,
- miben hiszünk
- miért azzal foglalkozunk, amivel
Látod, felsoroltam 6 olyan dolgot, amihez egyikhez sem kell feltétlenül megmutatnod az arcod.
Az emberek ugyanis elsősorban nem azért vásárolják meg tőled a termékedet vagy a szolgáltatásodat, mert jó a fotó az oldaladon. Sokkal inkább azért, mert rezonálnak azzal az üzenettel, amit közvetítesz feléjük.
Éppen ezért az önmarketinged során a saját fotód helyett arra kell fókuszálnod, hogy megmutasd neki, hogy mi a te erősséged, mi a te egyediséged, miben és hogyan tudod őt támogatni, és miért érdemes téged választani a sok hasonló szakember közül.
Ez a hatékony önmarketing alapja. Beszélj ezekről a dolgokról, oszd meg a saját gondolataidat, személyes sztorijaidat, engedd meg, hogy egy kicsit jobban megismerjenek téged, mint embert.
Nekem az a tapasztalatom, hogy legyen bármennyire is felgyorsult, illetve automatizált a világunk, az emberek még mindig emberekhez szeretnek kapcsolódni. Nem a tökéletességet, nem a hibátlanságot keresik, hanem a hús-vér embereket, akik olyanok, mint ők – csak néhány lépéssel előrébb járnak, hiszen már megoldották azt a problémát, amivel ők jelenleg küzdenek.
Sebezhetőség, mint létfontosságú elem az önmarketingben
Tudom, hogy introvertáltként, illetve érzékeny személyiséggel az egyik legnehezebb dolog saját magunk sebezhetőségének a felvállalása. Saját bőrömön is tapasztaltam.
Nagyon érdekes érdekellentét, hiszen szeretnénk a legjobb oldalunkat megmutatni, de közben úgy leszünk hitelesek, ha a sebezhetőségünket is megmutatjuk, mert az embereknek mindig gyanús az, ha valaki nagyon tökéletes.
Éppen ezért arra biztatlak, hogy vállald fel önmagad, kommunikálj önazonosan, és nyugodtan beszélj a nehezebb időszakaidról is.
Nem arról van szó, hogy a legbelsőbb gondolataidat tárd a nyilvánosság elé. Ne tedd, ha neked ez kellemetlen. Helyette mindig arra fókuszálj, hogy a te történetedből, a te kudarcaidból, majd pedig a te győzelmeidből mit tanulhat a célcsoportod. Onnan közelítsd meg a témát, hogy mi válhat nekik a hasznukra. Mert végső soron ez érdekli őket. Végső soron a potenciális ügyfeledet önmaga érdekli – az, hogy valaki oldja meg a probémáját.
Ha az érzi, hogy te is hasonló dolgokon mentél keresztül, akkor azt is érezni fogja, hogy megérted őt. Így pedig elkezd kialakulni benne egyfajta bizalom az irányodba. Kíváncsi lesz, hogy te hogyan oldottad meg azt helyzetet, és vajon neki is jó lehet-e ez a megoldás.
És ezt kell megmutatni az önmarketing során! Ez a lényeg, nem pedig a magamutogatás!
Remélem hasznosnak találtad ezeket a gondolatokat!
Most milyen érzések fogalmazódtak meg benned?
Másképp tekintesz már az önmarketingre?
Ha igen, és úgy érzed, hogy szükséged van segítségre ahhoz, hogy te is meg tudd fogalmazni az erősségeidet, értékeidet és egyediségedet, akkor kattints az alábbi képre, mert ezt az anyagot neked készítettem!

