
Önmarketing kezdő vállalkozóknak – 8 gyakorlati tipp
Az önmarketing kezdő vállalkozóknak soha nem könnyű. Talán ismerős lehet számodra is amikor azt hallod, hogy „ha nem vagy elég hangos, a hangodat elnyeli a zaj”? Vagy amikor azt mondják, „nyomulnod kell, ha észre akarod vetetni magad”?
Ha igen, akkor jó helyen jársz. Ma arról szeretnék írni neked, hogyan építhetsz erős és hiteles online jelenlétet anélkül, hogy feladnád az értékeidet vagy kényelmetlenül éreznéd magad.
Olyan hasznos tippeket gyűjtöttem össze, amelyek kezdő vállalkozóként is alkalmazhatók, úgyhogy érdemes végigolvasnod! Sőt, ne csak olvasd, hanem valósítsd is meg őket!
Miért olyan fontos az önazonos megjelenés?
Mielőtt belevágnánk a gyakorlati részbe, tisztázzuk, miért is éri meg ragaszkodni ahhoz, hogy önazonosan jelenj meg.
Az önmarketing kezdő vállalkozóknak nagy fejtörést okozhat. Tudom, hiszen én is jártam ebben a cipőben. Félelmek, belső elakadások – rengeteg olyan dolog, ami miatt szabotálod önmagad.
A saját tapasztalatom alapján is azt mondom, hogy megéri energiát fordítani az önazonos megjelenésre.
Az önazonos megjelenéssel ugyanis:
- be tudod vonzani a megfelelő ügyfeleket: amikor hű maradsz önmagadhoz, azokat az embereket vonzod be, akik értékelik az igazi énedet (velük öröm lesz az együttműködés)
- hosszú távon tudsz működni, fenntartható lesz a vállalkozásod: nem kell állandóan egy szerepet játszanod, így sokkal kevésbé fogsz kiégni.
- bizalmat építesz: az őszinteség és a hitelesség a legjobb márkaépítő eszközök, hiszen az emberek megérzik, ha valaki nem önmaga.
- meg tudod különböztetni önmagad: paradox módon épp azzal tűnsz ki, ha nem próbálsz megfelelni mások elvárásainak.
- belső nyugalmat ad: nem kell folyton azon aggódnod, hogy „elég jó vagy-e”, hiszen hidd el, hogy te vagy, aki vagy, és ez elég.
Önmarketing kezdő vállalkozóknak – gyakorlati tippek
Szeretnék a következőkben olyan tippeket adni, amelyekkel az önmarketing kezdő vállalkozóként is hatékony és eredményes lehet.
Nézzük, hogy hogyan fogj hozzá, mi legyen az első lépés!
1. Találd meg a saját hangodat!
Kezdő vállalkozóként ne próbáld mások stílusát másolni!
Tudom, hogy vonzó és könnyű útnak tűnhet, ha egy már sikeres vállalkozót megpróbálsz lemásolni. Legyünk őszinték, mindenkinek a fejében megfordul ez a gondolat. Az enyémben is megfordult anno.
De hidd el, hogy nem ez vezet eredményre. Ezzel soha nem fogod tudni megmutatni az igazi önmagad. Korábbi vállalkozásomban akkor kezdtek el jönni az érdeklődők, amikor felvállaltam, hogy én hogyan gondolkodom a hidegen sajtolt olajokról (a történetemet elolvashatod ide kattintva). Óriási ereje volt. Ezért neked is azt javaslom, hogy találd meg a saját hangod, és ne félj használni.
Használd a saját szófordulataidat, humorordat. Ha nehéznek érzed ezt, próbáld ki a következőket:
- Képzeld el, hogy a legjobb barátodnak mesélsz a munkádról egy kávé mellett.
- Írj naplót a szakmai utadról, majd olvasd vissza. Milyen kifejezéseket használsz?
- Kérdezd meg a közeli ismerőseidet, családtagjaidat, hogy milyen jellemző szavajárásod van. Ezeket építsd be a kommunikációdba.
2. Oszd meg a történetedet!
Az emberek imádják a sztorikat, és a te utad egyedi. Egészen biztos vagyok benne, hogy senki nem járta be azt az utat, amit te. Ne félj megosztani:
- Hogyan kezdted a vállalkozásodat?
- Milyen kihívásokkal néztél szembe?
- Mit tanultál az út során?
- Mi inspirál nap mint nap?
- Miért csinálod, amit csinálsz?
A sebezhetőség nem gyengeség – épp ellenkezőleg, erőt ad és kapcsolódási pontot teremt.
Tudom, hogy az önmarketing kezdő vállalkozóknak ijesztő lehet. De ne félj, nem kell túlzásokba esni! Introvertáltként tudom, hogy milyen nehéz megmutatni önmagunkat, hiszen tele vagyunk félelmekkel, belső gátakkal. Koncentrálj arra, hogy a te történetedből mi lehet fontos és értékes a célcsoportod számára és azokat oszd meg. Így meg tudod őrizni a privát szférádat és közben mégis betekintést engedsz a saját utadba.
3. Mutasd meg a folyamatot!
Nem kell tökéletesnek lenned! Bár kezdő vállalkozóként sokszor gondoljuk azt, hogy csak a tökéletesség az elfogadott, és ha arról beszélünk, hogy mi is hibáztunk, akkor hiteltelenek leszünk a célközönségünk előtt. De hidd el, hogy ez nem így van. Az emberek emberekhez szeretnek kapcsolódni, és az ember nem tökéletes. Senki sem tökéletes.
Sőt, az emberek sokkal jobban tudnak kapcsolódni hozzád, ha látják a valódi énedet. Oszd meg:
- A munkafolyamataidat, ahogy dolgozol, ahogy alkotsz (persze csak annyit, amennyi még nem veszélyezteti a munkádat – nem az a cél, hogy a konkurencia simán le tudjon másolni).
- A kudarcokat és hogyan álltál fel belőlük. Itt is koncentrálj inkább arra, hogy miből tanulhatnak valamit a leendő ügyfeleid. Nem az a cél, hogy kinevessenek, hanem az, hogy megmutasd, hogy te sem vagy tökéletes, viszont megtaláltad a módját, hogy hogyan állj fel egy kudarc után. Ez inspirálhatja őket is.
- A tanulási folyamatot egy-egy új készség elsajátításánál. Nyugodtan beszélj arról, hogy még most is tanulsz. Mutasd meg, hogy hogyan fogja az új készség segíteni az ő életüket. Így azt fogják érezni, hogy értük dolgozol.
- A mindennapi rutinodat, ami segít produktívnak maradni.
4. Fókuszálj az értékteremtésre!
Ahelyett, hogy folyton eladnál, koncentrálj arra, hogyan segíthetsz másoknak. Ezt többféleképpen megteheted. Például:
- Ossz meg hasznos tippeket a szakterületedről!
- Válaszolj a gyakori kérdésekre egy sorozatban!
- Készíts útmutatókat vagy checklisteket!
- Inspiráld a közönségedet motiváló gondolatokkal vagy személyes felismerésekkel!
5. Használd az írott szó erejét!
Ha nem szeretsz kamera előtt szerepelni, ne erőltesd! Business coachként azt vallom, hogy a személyiségeddel dolgozz, ne pedig ellene. Ez pedig azt jelenti, hogy ismerd meg önmagad, tudd, hogy mik az erősségeid, és ezekre alapozz. Olyan eszközöket válassz, amelyek passzolnak a személyiségedhez, hiszen akkor tudsz önazonos maradni.
Az önmarketing kezdő vállalkozóknak sokszor okoz problémát. Ezt látom business coachként is, hiszen sokan vannak, akik azt gondolják, hogy egyből fejest kell ugrani a videózásba, hiszen azt látják, hogy azok sikeresek akik azt csinálják. De ez nem takarja a valóságot. Ők is kezdték valahol. Kezdőként éppen ezért arra biztatlak, hogy a saját erősségeidre alapozz.
Introvertáltként például az írásbeli kommunikáció egy nagy erősség lehet, hiszen megadja azt, amire szükséged van – nem kell rögtönözni, nincs azonnali válaszadási kényszer, előre átgondolhatod, hogy mit mondasz, sőt, még le is ellenőrizheted a publikálás előtt.
Néhány ötlet az írásbeli kommunikációhoz:
- Indíts blogot vagy hírlevelet
- Írj e-bookot vagy készíts online kurzust
- Legyél aktív releváns online fórumokon
- Használd a LinkedIn-t szakmai gondolatok megosztására
Nem kell mindet alkalmaznod. Ezek csak ötletadók. Ha valamelyik megszólít, akkor próbáld ki nyugodtan!
6. Építs közösséget!
Az önmarketing nem egyirányú kommunikáció.
Még akkor is, ha úgy érzed, hogy a túl sok interakció kimerít, érdemes odafigyelned a közösségépítésre. De ezt is igazítsd nyugodtan a személyiségedhez. Ha neked hetente 2-3 alkalommal van csak energiád ezzel foglalkozni, akkor válaszd ezt. De fontos, hogy akkor minden héten rászánd ezt a 2-3 alkalmat. A lényeg az, hogy amilyen gyakran csak tudsz, jelenj meg a célközönséged szem előtt. Mégpedig azért, hogy amikor majd megfogalmazódik benne a gondolat, hogy segítségre van szüksége, akkor tudja, hogy te elérhető vagy. Te legyél az első, aki eszébe jut majd.
A kapcsolatépítésben segítségedre lehetnek a következő tippek:
- Válaszolj a kommentekre és üzenetekre!
- Kérj visszajelzést és hallgass rá (elsősorban persze az építő jellegűekre)!
- Szervezz kis létszámú online vagy offline találkozókat!
- Működj együtt más, hozzád hasonló értékrendű vállalkozókkal!
7. Legyél konzisztens!
A rendszeres jelenlét fontosabb, mint a tökéletesség. Kezdőként ennek egy aranyszabálynak kellene lenni!
Találj egy olyan posztolási ritmust, amit hosszú távon is tudsz tartani. Lehet ez heti egy blog poszt, napi egy social media update, vagy havi egy részletesebb hírlevél.
Találd meg azt a formát, ami illeszkedik a személyiségedhez, mert az lesz számodra hosszú távon fenntartható. Ha túl sokat akarsz egyszerre, az könnyen kudarcba fordulhat, ami viszont negatívan hat a motivációdra. Haladj kisebb, de határozott lépésekben!
8. Használd az automatizálást és az ütemezést!
Ha nehéznek érzed a folyamatos jelenlétet, az automatizálás hatalmas segítség lehet a számodra. Ehhez fontos, hogy megismerd önmagad, a munkabírásodat és az energiagazdálkodásodat. Ha még nem foglalkoztál vele tudatosan, akkor 1-2 hétig kezdd el figyelgetni önmagad, hogy mikor vagy aktív, milyen munkafolyamatok veszik el az energiádat, illetve melyek azok, amik feltöltenek.
Ezek nagyon fontos információk, hiszen ezek alapján tudsz összeállítani egy fenntartható cselekvési tervet.
Segítheti a munkádat például az, ha:
- olyan alkalmazásokat, programokat használsz, ahol be tudod előre időzíteni a tartalmakat
- előre dolgozol olyankor, amikor energiával telinek érzed magad, amikor jön az ihlet (ezeket nagyszerűen be tudod időzíteni akár hetekkel előre)
- készíts el előre egy hírlevélsorozatot, amivel az érdeklődőknek segítesz (elég egyszer megírni, és minden feliratkozónak automatikusan kiküldheted)
Ahogy látod nem kell hangosnak vagy tolakodónak lenned ahhoz, hogy észrevegyenek. A hiteles önkifejezés és az értékteremtés hosszú távon sokkal vonzóbbá tesz, mint bármilyen agresszív marketingtechnika.
Az önmarketing nem arról szól, hogy valaki mássá válj, hanem hogy megmutasd a világnak, ki vagy valójában. Engedd, hogy a személyiséged és a szakértelmed ragyogjon, és meglátod, a megfelelő emberek megtalálnak.
Ha szükséged van segítségre, egy segítő kézre, egy rendszerre, amivel te is felépítheted az önmarketingedet, akkor kattints az alábbi képre, mert ezt az anyagot neked készítettem:

