Önmarketing: Félek, hogy elrontom!
„Félek, hogy elrontom! Félek a kudarctól!”
Ha benned is megfogalmazódtak már ezek a mondatok, akkor fontos, tudd, hogy ez teljesen normális dolog. Különösen az elején, amikor belevágsz a vállalkozásodba. De ha őszinte akarok lenni, akkor azt kell, hogy mondjam, hogy a kudarctól való félelem sohasem múlik el igazán. Ez el fog kísérni végig a vállalkozói utadon.
Mit tudsz tenni?
A válasz az, hogy dolgozol a gondolkodásmódodon, és megpróbálsz másképp tekinteni a félelemre. Dolgozol a félelmeddel, megérted, hogy honnan ered, és azt is, hogy mit tudsz tenni annak érdekében, hogy minimálisra csökkentsd a negatív hatását.
A lényeg szerintem az, hogy ne próbáld meg elkerülni a kudarcot. Ne próbálj görcsösen azon dolgozni, hogy soha ne hibázz, mert ez lehetetlen küldetés. Ezzel olyan óriási stresszt veszel a nyakadba, ami megbénít majd.
Emberek vagyunk, mindannyian hibázunk. És igen, van, amikor kudarcot vallunk. Elkerülni nem tudod, viszont van ráhatásod arra, hogy hogyan reagálsz rá, mit teszel, amikor felüti a fejét ez a félelem.
Az ok, amiért annyira félsz a kudarctól
Én azt tapasztalom, hogy nem is annyira a kudarctól, mint eseménytől félünk, hanem sokkal jobban aggasztanak bennünket a kudarccal kapcsolatos érzéseink. Az foglalkoztat igazán bennünket, hogy mit érzünk önmagunkkal kapcsolatban akkor, ha elbukunk.
Kérdezd meg magadtól: Mit jelent, ha elbukok? Mit jelentene ez nekem?
A legtöbb ember számára a kudarc gondolata elviselhetetlen, mert szégyennek érzik. Sőt, azt gondolják, hogy ha kudarcot vallanak, akkor alkalmatlanok, értéktelenek lesznek.
Így nem is csoda, ha ilyen sokan el akarjuk kerülni.
A kulcs ebben a helyzetben az, hogy az előbb említett érzéseket megpróbáld függetleníteni magától a kudarctól, mint eseménytől. Meg kell értened, hogy a kudarc, vagyis az, hogy valamit nem sikerül elérni, nem jelent rád nézve semmilyen negatív dolgot. Nem jelenti azt, hogy onnantól kezdve nulla vagy, nem érsz semmit és nem vagy semmire sem jó. Nem ezt jelenti. Hanem csupán annyit, hogy az a dolog, amit megpróbáltál nem sikerült.
Mit tennél, ha a kudarc nem számítana?
Mivel a kudarc teljes elkerülése értelmetlen cél, ezért úgy gondolom, hogy sokkal jobb, ha azt a kérdést teszed fel magadnak, hogy: Mit tennék, ha a kudarc nem számítana?
Vagyis: Mit tennék, ha tudnám, hogy még akkor is minden rendben lesz, akkor is értékes vagyok, ha kudarcot vallok?
Tedd fel magadnak a kérdést!
És válaszold meg őszintén! Óriási ereje lesz!
A válaszod szorosan összefügg majd azzal, amire mélyen igazán vágysz. És azt is leleplezi, hogy ennek a célnak az elérésében leginkább az akadályoz, hogy nem bízol abban, hogy minden rendben lesz akkor is, ha néha kudarcot vallasz.
Egyszerűen így működünk. Eredendően nem tudjuk biztosan, hogy minden rendben lesz.
Ezért hajlamosak vagyunk újra és újra olyan dolgokba kapaszkodni, amikről azt gondoljuk, hogy megadják nekünk azt a biztonságot, amitől majd minden rendben lesz.
A legnagyobb kérdéseinkre magunkon kívül keressük a választ. Például:
- olyan eszközöket keresünk magunknak, mint például az asztrológia, ami megmutatja, hogy hogyan alakul az életünk
- olyan emberekkel vesszük körül magunkat, akik megerősítik bennünk azt, hogy rendben vagyunk
- ott maradunk a biztonságos munkahelyünkön, lemondva a vágyainkról azért, mert azt gondoljuk, hogy az a helyes
Nem vállalunk kockázatot.
Pedig az igazság az, hogy rajtunk kívül soha senki nem adhatja meg azt a biztonságot, azt a belső biztonságot, amire vágyunk. Mindezt nekünk kell megteremteni önmagunkban.
Éppen ezért arra invitállak, hogy fogadd el, hogy a kudarctól való félelem ellenszere nem más, mint az önismereten alapuló önbizalom.
Az önbizalom lesz az belső tudat, ami megerősít bennünket abban, hogy történjék bármi minden rendben lesz.
Ha bízol önmagadban, ha nem aggódsz folyton a siker vagy a kudarc miatt, esetleg amiatt, hogy mások mit gondolnak, mit fognak szólni, akkor nem fog megbénítani az a félelem, hogy vége mindennek, ha esetleg valami nem sikerül.
Ehelyett képes leszel a földön járni. Képes leszel békében lenni önmagaddal. És ami a legfontosabb, tudni fogod, hogy bármi jöjjön, úgyis meg fogod tudni oldani.
Amikor bízol magadban, akkor hajlandó leszel új dolgokat kipróbálni, új lehetőségekkel kísérletezni, és dolgozni azért a nagy célért, amit kitűztél magadnak.
Hogyan tudsz elkezdni bízni önmagadban?
A kulcs az önbizalom eléréséhez nem más, mint az önismeret.
Ismerned kell önmagad, hogy tudd, hogy mire támaszkodhatsz. Ismerned kell az erősségeidet, tudnod kell, hogy miben vagy egyedi, miben vagy más, mint a piacod többi szereplője, és akkor képes leszel letenni a vállalkozásod biztos alapjait. Olyan alapokat, amelyek stabilan állnak, amelyek akkor sem inognak meg, ha bármilyen külső hatás is éri őket.
Íme az 5 lépés, amit meg kell tenned:
1. Átalakítod a gondolkodásmódod
Fontos, hogy dolgozz a gondolkodásmódodon. Einstein idézetét tudom idehozni, mert ez segít megérteni ennek a fontosságát. Az idézet lényege, hogy nem lehet a problémákat ugyanazzal a gondolkodásmóddal megoldani, amivel létrehoztuk őket.
Tehát hiába futod ugyanazokat a köröket, nem fogsz előrébb jutni. Meg kell állnod egy pillanatra, meg kell nézned, hogy milyen félelmek, belső gátak akadályoznak abban, hogy cselekedj. Tudatosítanod kell őket, majd pedig a megfelelő eszközökkel alakítanod kell a gondolkodásmódodon, hogy többé ne tartsanak vissza.
2. Tudatosítod az erősségeid
Az erősségeid leküzdésében is, és az önbizalmad építésében is fontos szerepe van az erősségeid tudatosításának. Tudnod kell, hogy miben vagy jó, mi az, ami komfortos és önazonos a számodra, mert ha ezekre építkezel, akkor nem fog gondot okozni számodra az, hogy kiállja a célközönséged elé és beszélj a vállalkozásodról.
3. Összeállítod a személyre szabott marketing mixedet
Ha megvan a helyes gondolkodásmód és tisztában vagy az erősségeiddel, akkor a következő lépés, amit meg kell tenned, hogy olyan eszközöket keresel, amelyek illeszkednek hozzád (a személyiségedhez és az erősségeidhez). Össze kell állítanod azt a marketing mixet, amellyel önazonosan és magabiztosan tudsz majd kommunikálni, és elérni a célcsoportodat.
4. Kialakítod a megfelelő kommunikációs stratégiádat
Ha kiválasztottad az eszközeidet, a felületeidet, akkor el kell kezdened kommunikálni. Sokan itt akadnak el, mert nem tudják, hogy mit mondjanak, pedig nem olyan bonyolult. Ismerd meg azokat az embereket, akiknek segíteni szeretnél, és kínáld nekik azt, amire a legnagyobb szükségük van. Figyeld őket, beszélgess velük, és a kommunikációdban olyan témákra helyezd a hangsúlyt, ami érdekli őket, amire felfigyelnek, és ami segít nekik megoldani a problémáikat (vagy elérni a vágyaikat). Amikor ezekről a témákról beszélsz, akkor mindig sződd bele, hogy te hogyan tudod őket ebben segíteni, miért lesz jó, ha téged választanak, mit nyernek azzal, ha hozzád fordulnak. Ha megértik, hogy miért te vagy a legjobb választás a számukra, akkor nyert ügyed van, és akkor már egyáltalán nem kell tukmálnod semmit.
5. Személyiségedhez illeszkedő cselekvési tervet dolgozol ki
Miután az előző lépéseken végighaladtál, akkor már tényleg nincs más hátra, mint annyi, hogy kidolgozol egy cselekvési tervet, amit követni tudsz. De nagyon figyelj, hogy ez a terv olyan legyen, ami óvja az idődet és az energiádat, mert ha nem vigyázol önmagadra, akkor nagyon hamar kiéghetsz. Az önismeret egyik fő állomása az is, hogy megvizsgálod, hogy hogyan működsz – mikor, melyik napszakban vagy aktív, milyen módszerekkel tudsz hatékonyan dolgozni, hogyan tudsz feltöltődni stb. Ha ezek megvannak, akkor olyan cselekvési tervet dolgozz ki, ami megfelel mindannak, amit megfogalmaztál.
Ha úgy érzed, hogy segítségre van szükséged ezeknek a lépéseknek a megtételében, akkor figyelj, mert van itt neked valami!
Elkészítettem az ÖNMARKETING nyomulás nélkül című online programomat, amely segítségével:
- ki tudod alakítani a megfelelő gondolkodásmódot,
- fel tudod ismerni, és tudatosítani tudod azokat a félelmeket, amik eddig gátoltak, sőt, eszközöket is tettem bele, amikkel le tudod küzdeni ezeket a félelmeket,
- fel tudod ismerni és tudatosítani tudod az egyediségedet és az erősségeidet,
- ki tudod választani a megfelelő marketing eszközöket, amelyek illeszkednek az erősségeidhez és a személyiségedhez, így nem fogod az egészet nyomulásnak és tukmálásnak érezni
- meg tudod találni, hogy mik azok a témák, amelyekkel a célcsoportod figyelmét felkeltheted (még egy zsúfolt piacon is)
- komplett cselekvési tervet kapsz, amellyel meg is valósíthatod mindazt, amit elterveztél
Kattints az alábbi képre, és olvasd el a részleteket!