
Önazonos önmarketing – Miért működik jobban, mint a klasszikus?
A címet olvasva gondolom felmerül benned a kérdés, hogy egyáltalán mi az az önazonos önmarketing, és miért mondom én azt, hogy jobban működik, mint a klasszikus módszerek?
Érdemes lesz végigolvasnod ezt a bejegyzést, mert mire a végére érsz, pontosan fogod érteni, hogy miért van szükséged neked is önazonos önmarketingre, és hogyan tudod mindezt megvalósítani!
Önmarketing = magamutogatás?
Tapasztalatból tudom, hiszen a konzultációkon visszajelzik az ügyfeleim, hogy az önmarketing sok vállalkozó számára egyet jelent a kényelmetlenséggel.
Sokan a céltalan magamutogatással kötik össze, illetve a posztolni „kell” és meg „kell” jelenni érzéssel.
Azt is megfigyeltem, hogy az önreklám vagy más szóval önmarekting szó hallatán sokaknál bekapcsol egy vészvillogó, ami azt jelzi, hogy itt valami számukra idegen, kellemetlen dolog következik.
Különösen igaz ez akkor, ha te is hozzám hasonlóan introvertálként, vagy esetleg érzékeny személyiséggel vállalkozol.
De mit szólnál ahhoz, hogy ha azt mondanám, hogy egyáltalán nem kell szerepet játszanod?
Ha meggyőződéssel kijelenteném, hogy nem a harsány, nyomulós marketing fog téged eredményekhez (és persze ügyfelekhez) juttatni?
Mert bizony így van!
A siker nem a nyomulósak kiváltsága – én ebben hiszek. És az önazonos önmarketing pontosan erről szól: nem megváltozni kell, hanem megmutatni azt, aki valójában vagy.
Mi az önazonos önmarketing?
Az önazonos önmarketing az én értelmezésemben egy olyan megközelítés, amelyben te mint vállalkozó nem egy mesterséges szerepet játszol, hanem hitelesen, őszintén és a saját személyiségedre szabottan kommunikálsz. Vagyis 100%-ban önmagadat adod.
Ez nem egy technika. Ez szemléletmód.
Lényege:
- A kommunikációd önazonos, nem erőltetsz magadra olyan szerepeket, titulusokat, jelzőket vagy tulajdonságokat, ami nem te vagy (főleg nem azért, hogy mások elfogadjanak).
- A hangsúly nem önmagad eladásán van, hanem a segítségnyújtáson. Igen, végre áthelyezheted a fókuszt önmagadról azokra, akiknek segíteni szeretnél (és így már mindjárt nem úgy tűnik, hogy magadról kell beszélned).
- Nem tökéletességre kell törekedned, hanem a kapcsolódásra azokkal, akiknek segíteni szeretnél. A kommunikációt, vagy úgy is fogalmazhatnék, hogy a marketinget egyfajta hídként érdemes kezelni, amelyen keresztül az emberek eljuthatnak hozzád, mert lehetőséget teremtesz erre.
Klasszikus önmarketing vs. önazonos önmarketing
Amikor az önazonos önmarketing kifejezést említem, akkor rendszerint megkérdezik, hogy ez micsoda, és különbözik-e valamiben a klasszikus önmarketingtől.
Nézzük meg ezt egy kicsit részletesebben, hogy te is lásd a különbséget!
A következőkben néhány példa segítségével szeretném neked megmutatni, hogy hogyan hangzik egy mondat a klasszikus és az önazonos önmarketing szemlélet szerint!
Klasszikus megközelítés:
- „Mutasd meg mindenkinek mennyire profi vagy!”
- „Legyél ott mindenhol, használj nagy szavakat, hogy hatásos legyen!”
- „Naponta többször posztolj, lehetőleg minden felületen legyél jelen!”
- „Nézd meg mit csinálnak mások, és a jó dolgokat alkalmazd te is!”
Nézzük hogy néz ki ez az önazonos önmarketing értelmezésében:
- „Mutasd meg, hogy hogyan tudsz segíteni az embereknek!”
- „Beszélj az ő nyelvükön, használd az ő szavaikat, hogy azt érezzék, hogy te megérted őket!”
- „A mennyiség helyett az őszinteségre és a kapcsolódásra törekedj! Olyan ütemben, ami harmóniában van a személyiségeddel – a lényeg a következetesség!”
- „Arra törekedj, hogy megtaláld a saját hangod! Csak ez lesz hosszú távon fenntartható!”
Remélem most már érzed a különbséget!
Miért működik jobban az önazonos marketing?
Nézzük részletesen, hogy miért érdemes foglalkozni vele!
1. Kapcsolódásra koncentrál, nem pedig csak az eladásra
Az emberek érzések alapján döntenek.
A hitelesség, az emberi hang, a életszerű példák bizalmat építenek. A klasszikus reklámokat sokkal inkább érezhetjük nyomulósnak. Ezzel szemben az önazonos önmarketing ösztönzi a másikat, azt erősíti benne, hogy itt végre van valaki, aki figyel rá, megérti a helyzetét és tudja min megy keresztül.
Az emberek számára ez sokszor sokkal fontosabb, mint egy árakció.
2. Nincs belső ellenállás
Ha olyat csinálsz, ami összhangban van veled, akkor nem fogsz halogatni, és nem fog görcsbe rándulni a gyomrod egy poszt közzététele előtt.
Sokszor azért nem kommunikálnak a vállalkozók, mert úgy érzik, hogy valamit rájuk erőszakolnak. A „muszáj” érzése teljesen lebénítja őket, és bár megcsinálják, mert tudják, hogy meg kell, de annyira nem érzik jónak, hogy a legtöbb esetben soha nem teszik közzé a tartalmakat.
Ebből jön a halogatás. A halogatás pedig megöli a vállalkozást.
Ezzel szemben, ha élvezed, amit csinálsz, ha rátalálsz a saját hangodra, ha együtt élsz a témáddal, akkor mindenféle erőlködés nélkül fogsz tudni beszélni róla. Ha így vállalkozol, akkor az egész marketing olyan lesz, mint egy jó baráti beszélgetés – ahol elmondod a barátodnak, hogy neked hogyan sikerült megoldani azt, amivel ő éppen küzd. Egyszerű nyelvezettel, a saját stílusodban. És hidd el, hogy ez sokkal eredményesebb lesz!
3. Fenntarthatóság
Tudom ám, hogy milyen fárasztó, amikor minden trendnek meg akarsz felelni.
A kényszer, hogy most éppen rövid videókat kell készíteni, posztolni kell a TikTokra, webináriumot kell tartani, holnapot kell építeni, e-mail marketingezni is kell, mert most az a menő.
Senki nem képes ezt hosszú távon, fenntarthatóan bírni. Ha megpróbálod, akkor garantálom, hogy előbb vagy utóbb kigésé lesz a vége.
Nem az a cél, hogy minen trendnek megfelelj!
Az a lényeg, hogy találd meg azt a fő üzenetet, amit hosszú távon, következetesen tudsz képviselni, majd pedig találd meg azokat az eszközöket, amelyekkel ezt az üzenetet el tudod juttatni azokhoz az emberekhez, akiknek segíteni szeretnél. Ha az, amit te kínálsz összhangban van azzal, amire az embereknek szüksége van, akkor nyert ügyed van – figyelni fognak rád, keresni fognak, megbíznak benned és nem lesz gond az ügyfélszerzéssel.
Éppen ezért arra koncentrálj, hogy ezt az egyensúlyt megtaláld, ne pedig arra, hogy mindig megfelelj a legújabb trendeknek!
4. Nem kell „jól szerepelned”!
Ismerősen hangzik az a kifejezés a számodra, hogy perfekcionizmus?
Nem?
Akkor átfogalmazom!
Ismerős számodra az, hogy nem teszel ki egy posztot, mert még nem tökéletes?
Esetleg nem élesíted a honlapod, mert még nem 100%-ban olyan, mint amilyennek elképzelted?
Vagy éppen nem szólalsz meg sehol, mert úgy érzed, hogy még nem vagy készen?
Nos, ezek mind a perfekcionizmus és a maximalizmus jellemzői lehetnek, amelyekkel saját magadat szabotálod. Olyan dolgok ezek, amelyek miatt nem cselekszel, hanem vársz. Vársz a tökéletes pillanatra, ami a legtöbb esetben soha nem jön el. És emiatt te sem haladsz előre.
Itt az ideje, hogy elkezdj ezen dolgozni, ha esetleg magadra ismertél.
Hidd el, hogy tudom, hogy miről beszélek!
Én magam is megjártam ezt az utat, pontosan tudom, hogy a perfekcionizus mennyire meg tud bénítani egy vállalkozót. De nem csak ezt tapasztaltam meg, hanem már azt is tudom, hogy ez az állapot nem tart örökké, mert van lehetőség arra, hogy változtass ezen.
Nekem is sikerült, és neked is fog!
Első lépésként el kell hinned, hogy az emberek nem a tökéletességhez akarnak csatlakozni. Hiába szép és jó, hiába az sugárzik mindenhonnan, az emberek még ma is emberekhez szeretnek kapcsolódni. És az ember nem tökéletes (hiába hiszik magukról némelyek azt, hogy ők azok).
Légy emberi!
Vállald fel, ha hibáztál, vállald fel a sebezhetőségedet, majd pedig mutasd meg, hogy hogyan tudtál felállni abból az adott nehéz helyzetből! Ezzel leszel hiteles mások szemében!
Olvass tovább, mindjárt megmutatom az én sztorimat!
Saját példa: hogyan működik ez a gyakorlatban?
Talán már olvastad korábban az oldalamon, hogy volt egy vállalkozásom, amelynek keretében hidegen sajtolt növényi olajokat készítettem és forgalmaztam.
Kezdetben én is beleestem abba a hibába, hogy igyekeztem a lehető legalaposabban utánajárni minden szónak, kifejezésnek, amit leírtam. De nem csak ezt csináltam, hanem állandóan javítgattam, csiszolgattam a szövegeimet, mígnem olyan sterilek lettek, hogy senkit nem érdekeltek. Unalmasak voltak.
Tudod, hogy mi hiányzott?
Csupa hideg, távolságtartó, hivatalosnak tűnő információt osztottam meg, amikből egyetlen dolog hiányzott: én.
Hiányzott belőle a személyiségem, amelyhez kapcsolódni tudtak volna.
Időbe telt mire rájöttem erre. Sajnos akkor senki nem volt, aki felhívta volna a figyelmem arra, hogy ennek így nem sok értelme van – a folyamatos csiszolgatással csak az időmet és az energiámat pazarolom.
Egy idő után azonban megfigyeltem, hogy azok a tartalmak, amikbe egy picit is megmutatkozott az, hogy én ki vagyok, sokkal nagyobb figyelmet kaptak. Ez pedig úgy történt, hogy amikor a heti hírlevelekbe megosztottam egy-egy személyes tanácsot vagy tapasztalatot, akkor mindig jött válasz e-mail. Vagy megköszönték a tanácsot, vagy elmesélték, hogy ők hogyan használták az olajat.
Eleinte nem értettem, hogy ez miért történik. Meg kellett néznem alaposabban azokat az e-maileket, amelyekre ilyen reakciók jöttek. Akkor értettem meg, hogy az emberek emberekhez tudnak kapcsolódni, nem pedig tökéletesre csiszolt szövegekhez.
Elkezdtem hát kísérletezni. Megfogalmaztam magamban, hogy mi az, ami még belefér nekem, mi az, amit még meg tudok osztani magamról/magunkról, majd pedig igyekeztem egy üzenetté formálni. Egy olyan üzenetté, amely mindenki számára egyértelmű lett.
Az üzenetem központi eleme az volt, hogy saját termőföldjeinken termesztjük az olajak alapanyagát, amit saját sajtoló üzemünkben dolgozunk fel. Így a betakarítástól egészen a palackozásig nyomon tudjuk követni az olaj minőségét, így a mi személyünk a garancia arra, hogy a vásárlók azt kapják, amit szeretnének.
Amikor ezt elkezdtem minden megváltozott. Ahogy látod, nem kellett kitennem minden nap a fotómat, nem kellett megosztanom azt, hogy kelek fel reggel. Nem kellett túl sokat megmutatnom, csak azokat a dolgokat, amik fontosak voltak a vásárlóknak. Nekik pedig az volt a fontos, hogy lássák, hogy ki készíti az olajat, megbízhatnak-e benne, és ha valami problémájuk van, akkor tudnak-e kihez fordulni.
És ezt mind megkapták. Ennek köszönhetően pedig elkezdtek megbízni bennünk, majd egyre többen vásároltak tőlünk.
Ennyit jelent az, ha önazonosan állsz az önmarketinghez.
Nézzük, hogy hogyan tudod ezt te is megvalósítani!
Hogyan kezdj bele az önazonos önmarketingbe?
Hoztam neked 4 kulcsfontosságú dolgot, ami segít abban, hogy el tudj kezdeni önazonosan önmarketingezni!
1. Beszélj úgy, hogy megértsék!
Használj olyan szavakat, kifejezéseket, amiket te is használsz egy konzultáción, vagy még jobb, ha olyanokat használsz, amiket ők mondanak gyakran.
A lényeg, hogy ne csak „szakmázz”, és ne bonyolítsd túl a dolgokat. Az emberek az egyszerűt keresik. Azt, amit egyből megértenek, amiből egyből érzik, hogy te megérted a helyzetüket, tudod, hogy min mennek keresztül.
2. Fogalmazd meg az üzeneted!
- Mi a fő gondolat, amit mindig közvetíteni szeretnél?
- Mi az, ami mellett kiállsz?
- Mit kössenek az emberek hozzád?
Az üzenet megfogalmazása óriási segítség a számodra. Segít fókuszban maradni, segít eldönteni, hogy miről kommunikálj, mi szerepeljen egy posztban, egy blogban vagy miről írj a hírleveledben.
Ha van egy konkrét üzeneted, akkor örökre elfelejtheted a szorongást, és stresszt, amit az okoz, hogy miről beszélj. Tudom, hogy most még nem tulajdonítasz neki nagy jelentőséget, de gondolj csak vissza azokra az alkalmakra, amikor ültél a monitorod előtt, és azon agyaltál, hogy miről is kellene írnod, mert amiről eddig írtál az senkit nem mozgatott meg. Nos, ennek legtöbbször az oka, hogy túl általános vagy éppen túl szakmai a szöveg – nem érzik megszólítva magukat az emberek.
Fogalmazd meg, hogy ki vagy te, kinek, miben és hogyan szeretnél segíteni. Ez a mondat irányt mutat neked minden helyzetben.
3. Ne a tökéletesre törekedj!
Ha megvárod a tökéletes időpontot, alkalmat, szöveget, holnapot stb., akkor soha nem fogod megmutatni magad. Tapasztalatból tudom, hogy ez a pillanat nem jön el soha. Viszont óriási károkat tud okozni a vállalkozásodban, mert amíg a tökéletesre vársz, addig te csak halogatsz, és egy csomó lehetőséget elszalasztasz.
Hidd el, és fogadd el, hogy az emberek inkább kapcsolódnak egy esendő, őszinte, élő emberhez, mint egy makulátlan, steril szakemberhez.
4. Válassz hozzád illő marketingcsatornákat!
Nem kell mindent csinálnod. Ne is erőltesd, mert kiégés lesz a következménye.
Ha jobban kommunikálsz írásban, akkor használj blogot, hírlevelet. Ha szeretsz beszélni, használd a videókat. Ha képeket szeretsz készíteni, akkor használj Instát.
A lényeg: érezd jól magad benne!
Ez azért is fontos, mert ez az eneriga átjön a tartalmaidon. Ha erőltetten csinálod, akkor ez meglátszik a végeredményen is. Viszont ha olyan közegben kommunikálsz, amiben jól érzed magad, akkor a motivációd, a lelkesedésed bevonzza azokat az embereket, akiket meg szeretnél szólítani.
Végső gondolat az önazonos önmarketinghez
Remélem, hogy mostanra már te is látod, hogy az önazonos önmarketing nem valami olyan dolog, amit „el kell szenvedni”.
Hidd el, hogy ez lehet az egyik legerősebb eszközöd arra, hogy kapcsolódj, hogy bizalmat építs, és hogy megtaláljanak azok, akiknek valóban segíthetsz.
Ha most azt érzed, hogy nem tudod, hogyan kezdd el, vagy szeretnél lépésről lépésre végigmenni ezen az úton, akkor szívből ajánlom neked az ÖNMARKETING nyomulás nélkül című online programomat, amelyben megismerheted a CSENDES HATÁS keretrendszerét is.
Hiszem, hogy a siker nem a nyomulósak kiváltsága.
És ezt ebben a programban be is tudom bizonyítani neked! Kattints ide, és olvasd el a részleteket!

