félelem a láthatóságtól
Introvertált önmarketing,  Online jelenlét,  Önmarketing, önreklám

Nem vagy egyedül –  Miért retteg annyi vállalkozó a láthatóságtól?

Read Time:6 Minute, 45 Second

 

„Tudom, hogy látszanom kéne… de egyszerűen képtelen vagyok rá.”

Ilyen a félelem a láthatóságtól.

Hű, ha tudnád, hogy hányszor mondtam ki ezt a gondolatot magamnak.

Ha neked is ismerősen cseng, akkor itt és most szeretném, ha elhinnéd, hogy nem vagy egyedül.

Nekem sokáig tartott. Azt hittem, hogy velem van a baj, biztosan én csinálok valamit rosszul. Idővel azonban rájöttem, hogy a vállalkozók világában egyre több ember küzd ezzel az érzéssel: szeretnének több ügyfelet, szeretnének bizalmat építeni, szeretnének sikeresek lenni — de ha a láthatóságról van szó, egyszerűen megbénulnak. Talán kicsit erős kifejezés, de szerintem nagyon jól érzékelteti azt, amit adott pillanatban megélünk.

Persze, tudom, hogy a külvilág gyakran azt sulykolja belénk, hogy :

  • csak posztolj többet
  • legyél aktívabb
  • mutasd meg magad bátran

De nekem ez nem ment olyan könnyen. És mivel itt vagy olvasod ezt a bejegyzést, tudom, hogy neked sem megy könnyen. És nem azért, mert nem vagy elég jó. Nem azért, mert lusta lennél. Hanem mert visszafogott vagy, és a figyelemkeresés egyszerűen idegen tőled. Legalábbis én így éreztem magam.

Éppen ezért ebben a bejegyzésben szeretnék segíteni neked abban, hogy megértsd: nem vagy hibás, ha félsz a láthatóságtól — és abban sem vagy egyedül, ha egy csendesebb, önazonosabb utat keresel az önmarketinghez. Mert van ilyen, én már megtapasztaltam.

 

A láthatóság miatti szorongás mélyebb oka: nem a kamera, hanem az ítélet

 

Amikor egy vállalkozó azt mondja, „félek videót készíteni” vagy „kínosan érzem magam, ha posztolnom kell”, gyakran nem maga a technikai rész okozza a problémát. A coaching-mentoring folyamatokban gyakran történik meg ez a felismerés az ügyfeleim részéről.

Azt is mondhatnám, hogy megkönnyebbülnek, amikor tudatosul bennük, hogy a félelem mélyén sokkal inkább a következő dolgok húzódnak meg:

  • Mi van, ha kinevetnek?
  • Mi van, ha nem vagyok elég érdekes?
  • Mi van, ha túl sok leszek?
  • Mi van, ha semmitmondó leszek?
  • Mi van, ha valaki jobban csinálja nálam?

Ezek az érzések teljesen emberiek. Ne aggódj, ha esetleg itt is magadra ismertél!

Ráadásul azok a vállalkozók, akik érzékenyebbek, empatikusabbak, vagy introvertáltabbak, még erősebben élik meg ezeket az érzelmeket.

Hidd el, hogy én pontosan tudom, hogy neked nem az a bajod, hogy nem akarsz fejlődni, és azt is tudom, hogy nem vagy lusta – sokkal inkább az aggaszt, hogy nem akarsz „másnak” tűnni, mint aki valójában vagy. És én nagyra becsüllek ezért, mert hiszem, hogy csak így érdemes vállalkozni.

 

Az önmarketing nem egyenlő a harsánysággal

 

Valamiért elterjedt az a tévhit, hogy aki jól csinálja az önmarketinget, az biztosan:

  • harsány,
  • szereplésmániás,
  • öntelt, nagyképű,
  • mindig magabiztos.

De ez nem igaz.

Az önmarketing nem azt jelenti, hogy hangosabbnak kell lenned a többieknél, hanem azt, hogy megtalálod a saját hangodat. Azt, amit akkor is vállalni tudsz, amikor épp kételkedsz magadban. Azt, ami önazonos. Emberi. Őszinte.

A legjobban és leghatékonyabban működő önmarketing nem „rábeszél”, hanem kapcsolódik. Nem hangosabb, hanem hitelesebb.

 

A félelem mögött gyakran ott van az önértékelési bizonytalanság is

 

Sokan úgy érzik, hogy majd akkor mutatják meg magukat, ha már mindennel készen vannak.

Ha már:

  • kész a honlap.
  • több követőm van.
  • tudok értékes tartalmat adni.

Én ezt úgy hívom, hogy a csendbe burkolózás.

Tudod, hogy miért?

Mert azt gondoljuk ilyenkor, hogy az, ha még dolgozunk a honlapunkon, még tanulunk, még követőket gyűjtünk, vagyis csendben maradunk (nem mutatjuk meg magunkat), az majd megvéd bennünket attól, hogy mások megítéljenek.

De a csend egy idő után már nem szolgál téged. Sőt, egy idő után ez a hamis biztonságérzet fog megfosztani attól, hogy ügyfeleid legyenek, és a vállalkozásod pénzt termeljen.

Az igazság az, hogy ezek a „majd ha…” típusú mondatok gyakran csak álcázott félelmek. A mélyben valójában az húzódik: nem hiszed el, hogy elég vagy úgy, ahogy most vagy.

És újra szeretném kihangsúlyozni: nem vagy egyedül!

Itt vagyok én élő példaként. De ha ez nem lenne elég, akkor business coachként már sok olyan vállalkozóval dolgoztam együtt, akik pontosan ugyanígy éreztek.

És bizony ezek között a vállalkozók között voltak:

  • coachok, akik másokat könnyedén segítettek, de maguk nem mertek megjelenni,
  • szakértők, akiket már rég el kellett volna ismernie a szakmának,
  • kreatív vállalkozók, akiknek fantasztikus szolgáltatásuk volt, de alig tudtak róla beszélni
Ők is azt gondolták: „ha láthatóvá válok, akkor sebezhető leszek.”

És ebben van igazság. A láthatóság valóban sebezhetővé tesz. De pont ez tesz hitelessé is. Pont ez az, ami kapcsolatot teremt közted és a célcsoportod között. Mert ők is emberek. Ők sem a tökéletességhez kapcsolódnak, hanem az emberi valósághoz.

Hidd el, hogy sokkal többre tartanak egy olyan szakembert, aki emberi, aki meri vállalni a sebezhetőségét, beismeri a korábbi hibáit, tévedéseit, mint azt, aki csak a tökéletességet mutatja. Első ránézésre lehet, hogy jól néz ki, de amikor tényleg dönteni kell, hogy kitől kérjenek segítséget, akkor nem azt fogják választani, aki számukra megközelíthetetlen. Hanem azt, aki megérinti, megszólítja őket, akinél azt érzik, hogy megérti, hogy min mennek keresztül – hiszen már van tapasztalata abban, amin ők is átmennek.

És itt most nem arra ösztönözlek, hogy tárulkozz ki teljesen és nevettesd ki magad. Nem erről szól. A lényeg, hogy bátran oszd meg a célcsoportoddal a saját nehézségeidet, félelmeidet, küzdelmeidet – olyan mértékig, ami még komfortos számodra. De ne csak erre fókuszálj, hanem beszélj arról is, hogy hogyan küzdöttél meg velük, és mindez miért lehet hasznos és értékes a célcsoport számára. És így már nem azon van a figyelem, hogy te mit bénáztál el, hanem azon, hogy vállalod, hogy hibáztál, és azt is, hogy nem féltél tanulni belőle és most szeretnél segíteni abban, hogy mások elkerüljék az adott hibát.

Ha így gondolkodsz, akkor mindjárt nem olyan ijesztő, igaz?

 

Van más út is – nem kell „nyomulnod”, hogy láthatóvá válj!

 

Sokan azt gondolják, hogy az online jelenlét csak egyféleképp működik: minden nap posztolj, készíts videót, használd a trendeket, mesélj minden nap magadról, és ha nem teszed, lemaradsz. Nem hibáztatom őket – téged sem, ha eddig így gondolkodtál – mert ez ömlik ránk mindenhonnan. Miért is gondolnánk, hogy nem igaz.

Pedig ez nem igaz.
Van más út is.

Én már megtapasztaltam, hogy nyugodtan lehetsz:

  • visszafogott, mégis látható
  • őszinte, mégis hatásos
  • csendes, mégis figyelemfelkeltő

Nem kell szerepet játszanod, nem kell „eladnod magad” — elég, ha megtanulsz jelen lenni önazonosan. Elég, ha azt kommunikálod, amiben hiszel. Azt, amit te is szívesen olvasnál, ha a helyükben lennél.

 

De hogyan kezdjem el? – Egy támogató út önmagadhoz

 

A legnehezebb mindig az első lépés.

  • A poszt, amit már rég meg akartál írni, de valahogy mindig halogattad.
  • A „rólam” oldal, amit nem mersz publikálni.
  • Az első videó, amit tízszer újravettél, aztán inkább töröltél.

Tudom, hogy milyen ez, mert ezt én is végigcsináltam. Legelőször, amikor ott ültem a monitorom előtt és néztem a „közzététel” gombot remegett a gyomrom. Tele voltam félelmekkel, azt gondoltam, hogy ki fognak nevetni a cikkem miatt. Sőt, attól is rettegtem, hogy mit csinálok, ha jön egy troll – hogyan fogom kezelni, egyáltalán tudom-e kezelni majd.

És tudod mit?
Ez teljesen rendben van.

Egyáltalán nem kell egyik napról a másikra profi önmarketingessé válnod. Ez nekem sem ment.

De azt sem kell elfogadnod, hogy a félelmeid örökre megakadályozzanak abban, hogy láthatóvá válj.

Amire neked szükséged van az, hogy elhatározd végre magad, és megtedd az első lépést!

 

Szeretnél megmutatkozni, de nem tudod, hogyan?

Van egy online tanfolyamom, ami pont neked szól!

Azért hoztam létre az „Önmarketing nyomulás nélkül” című online tanfolyamot, hogy segítséget kapjanak azok a vállalkozók, akik:

  • szeretnének láthatóvá válni, de visszafogottabb a személyiségük,
  • félnek az online megjelenéstől,
  • nem tudják, hogyan kommunikáljanak önazonosan,
  • nem érzik magukat elég magabiztosnak a marketinghez,
  • meg akarnak tanulni jelen lenni nyomulás nélkül, természetesen.

Ha az előzőekben magadra ismertél, akkor ez a tanfolyam óriási segítség lesz a számodra!

Ez a tanfolyam nemcsak technikai tudást ad, hanem megértést, megerősítést, és lépésről lépésre haladó útmutatást is. Ebben megmutatom, hogy nem kell megváltoznod – elég, ha önmagad maradsz!

Részletekért kattints ide!

 

Zárásként engedd meg, hogy még egyszer kiemeljem neked: Nem vagy egyedül!
És nem is kell egyedül végigmenned ezen az úton.

A siker nem a nyomulósak kiváltsága. A figyelem nem csak annak jár, aki harsány. Neked is van helyed. Neked is van hangod. Akkor is, ha csendesebb.

Bátran indulj el!
Nem kell egyszerre nagyot lépni. Elég, ha egy picit mozdulsz.

És ha útközben szeretnél egy biztonságos, támogató keretet, ahol nem kell szerepelned — az „Önmarketing nyomulás nélkül” tanfolyam ott lesz neked!

 

 

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Jenei Gizella
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.