
Mi kell ahhoz, hogy saját márkám legyen?
„Mi kell ahhoz, hogy saját márkám legyen?” – kérdezte tőlem nemrég egy érdeklődő.
Nagyon érdekes, egyértelmű és lényegre törő kérdés. Néhány nappal ezelőtt tette fel nekem egy vállalkozó ismerősöm, miután meséltem neki arról, hogy mivel foglalkozom. Arra gondoltam, hogy teszek egy kísérletet arra, hogy pontosan ilyen egyértelműen, érdekesen és lényegre törően válaszolom meg. Ehhez az alábbi 6 lépést használtam fel.
Nézzük is meg, hogy mi kell ahhoz, hogy saját márkád legyen!
Mi az a személyes márkaépítés?
Mielőtt belevágunk fontosnak tartom ennek a kérdésnek a tisztázását. Ha te már 100%-ban képben vagy ezzel, akkor nyugodtan görgess tovább a 6 lépéshez. De ha még vannak benned kételyek, akkor javaslom, hogy ezt a pár gondolatot olvasd végig.
A személyes márkaépítés lényege, hogy megkülönböztesd magad a piacon a versenytársaktól. Ez egy átfogó folyamat, ami magába foglalja azokat az erősségeket, egyediséget, értékeket, készségeket és képességeket, amelyek csak rád jellemzőek.
A személyes márkád segít kijelölni azt, hogy ki vagy te az adott piacon, és a célcsoportodba tartozók számára miért te vagy a legjobb választás.
Ahhoz pedig, hogy mindezt meg tudd fogalmazni, kiváló kiindulási alap lesz a következő 6 lépés. Javaslom, hogy sorban haladj az egyes lépéseken, mert egymásra épülnek.
Személyes márkaépítés 6 lépésben
Nézzük, hogy mire van szükséged ahhoz, hogy saját márkád legyen. Ahogy az előbb is említettem, nagyon fontos, hogy ezeket a lépéseket így, ebben a sorrendben gondold végig, mert ezek egymásra épülnek. Nem baj, ha azonnal nem tudsz minden lépésnél pontos válaszokat adni. Nyugodtan hagyj időt magadnak arra, hogy gondolkodj, elmélkejd, kutakodj – ha kell önmagadban, ha kell, akkor a választott piacodon.
1.lépés: Találd meg, hogy mi tesz téged egyedivé!
Minden az alapok lerakásával kezdődik.
Ahhoz, hogy erős és hiteles személyes márkád legyen, meg kell határoznod, hogy mik a te:
- erősségeid
- készségeid
- tehetséged
- céljaid
Gondold végig, hogy mi az, amit jól csinálsz, és mi az, amiért szenvedélyesen rajongsz. A szenvedély fontos, hiszen ez fog majd motiválni, ez fog segíteni neked abban, hogy kitartó legyél még akkor is, amikor a szürke hétköznapok elragadnak. Sőt, az emberek is szeretik a szenvedélyes embereket, hiszen a szenvedély képes őket is inspirálni a cselekvésre. Éppen ezért ne rejtsd el, ha valamilyen terület iránt szenvedélyt érzel. Lehet, hogy ez lesz az, ami kiemel téged a többi hasonló szakember közül.
2.lépés: Nézd meg a versenytársaidat!
Mindig azt mondom, hogy: „Nem másolunk, kiemelkedünk!”
Nagyon fontosnak tartom, hogy megvizsgáld a versenytársaidat, de soha ne azért, hogy lemásold őket. Nem az a cél, hogy ugyanolyan legyél mint ők. Éppen ellenkezőleg! Meg kell tudnod különböztetned magad tőlük.
De ahhoz, hogy meg tudd határozni, hogy te miben vagy más, tudnod kell, hogy ők milyenek.
Vizsgáld meg, hogy ők:
- milyen üzenettel próbálják elérni a célcsoportjukat
- milyen felületeken vannak jelen
- milyen eszközöket használnak
- mivel próbálják megkülönböztetni magukat
- miben egyediek
Nézd meg, hogy mit csinálnak mások, és te csináld másképpen! Csináld jobban!
3.lépés: Találd meg a saját hangod!
Legyél egyedi, találd meg a saját hangod. Nem tűnhetsz ki akkor, ha átlagos vagy, ha ugyanúgy kommunikálsz, mint a többiek.
Legyél egyedi, mutasd meg a saját utadat, a saját küzdelmeidet, a saját eredményeidet és azt, amit megtanultál ezekből. Vállald a sebezhetőségedet, és tartsd észben, hogy az emberek nem a tökéletességet keresik. Ők olyan emberekhez szeretnének kapcsolódni, akik megértik őket. Olyan szakembert keresnek, akiről azt érzik, hogy megérti az ő fájdalmukat, járt a cipőjükben, pontosan tudja, hogy min mennek most keresztül – esetleg már megoldotta azt a helyzetet, amiben most vannak.
A személyes márka lényege a hitelesség és az önazonosság. Attól lesz a márkád hiteles és önazonos, ha felvállalod magad – akár még akkor is, ha ezzel sebezhetővé válsz. De hidd el, hogy ez érinti meg az embereket.
4.lépés: Találd meg a célpiacodat!
Kik lesznek azok az emberek, akiknek igazán tudsz majd segíteni?
Kik lesznek azok, akiknek a te utad a hasznára válik majd?
Az előbb javasoltam, hogy meséld el a saját történetedet. De figyelj arra, hogy ne te legyél a középpontban, hanem a célcsoportod. Arra fókuszálj, hogy mindazt, amin te keresztülmentél, amit te megtanultál, azt hogyan tudod az ő javukra fordítani. Hogyan tudsz ezek felhasználásával nekik segíteni.
Ha végiggondolod, hogy milyen tudás van a birtokodban, és ez a tudás kinek válhat leginkább hasznára, akkor már meg is találtad a célcsoportodat.
Én például korábbi vállalkozásom során nagyon sok tapasztalatra tettem szert a személyes márkaépítés kapcsán. Megéreztem és megtapasztaltam a hatását a vállalkozásom működésére. Óriási erőnek tartom, ezért azt tűztem ki célomul, hogy a lehető legtöbb vállalkozóval megismertetem a személyes márka erejét azért, hogy ők is elérhessék a céljaikat. Nálam így alakult ki, hogy vállalkozóknak segítek személyes márkájuk építésében.
5.lépés: Válassz platformot!
Megvan a saját hangod, tisztában vagy az erősségeiddel, kiválasztottad a célcsoportodat, úgyhogy a következő lépés, hogy megtaláld azt a platformot, ahol eléred a célcsoportodba tartozó embereket.
A platform lehet saját weboldal, közösségi média felület, hírlevél, podcast csatorna, esetleg videós platform. A lényeg, hogy olyan helyen kezdj el kommunikálni, ahol a célcsoportod is jelen van, mert csak akkor leszel eredményes.
A honlapodra készíthetsz hosszabb, szöveges tartalmakat, amelyekbe a célcsoportod egy-egy problémájára adsz megoldást, esetleg egy-egy gyakran felmerülő kérdést válaszolsz meg.
A közösségi média felületek általában rövidebb, gyorsabban pörgő tartalmak közlésére alkalmasak.
A hírlevél is inkább rövidebb legyen, de figyelj arra, hogy ne az értékesítés legyen a fókuszban. Minden hiedelem ellenére az emberek olvasnak hírleveleket, de előnyben részesítik azokat, amelyek valóban értéket képviselnek a számukra. Ha telerakod ajánlattal és akcióval, akkor hamar megszokják, hogy nálad csak ez van, így nem is fogják megnyitni.
6.lépés: Fogalmazz meg egy egységes üzenetet!
Miután kiválasztottad a platformot is, fontos, hogy egy egységes, következetes kommunikációt lásson tőled a célcsoportod.
Az nem működik, hogy egyik nap még egy adott témáról beszélsz, majd a másik nap egy teljesen más témát boncolgatsz.
Fontos, hogy legyen egy üzeneted, amit minden felületeden egységesen kommunikálsz. Az én esetemben ez az, hogy én igyekszem mindenhol felhívni a vállalkozók figyelmét, különösen a szolgáltatás alapú vállalkozókét, hogy személyes márkájuk építésével sokkal eredményesebbek lehetnek. Következetes utalok arra, hogy miért tartom ezt fontosnak (saját történetem alapján), és mit nyerhetnek vele. Kihangsúlyozom, hogy egy jól felépített személyes márka segít nekik kitűnni a piacon, segít olyan ügyfeleket bevonzani, akikkel öröm együtt dolgozni, illetve segít elnyerni a célcsoportba tartozó embereket. Sőt, azt is szoktam hangsúlyozni, hogy ha van egy erős személyes márkájuk, akkor akár még passzív jövedelmet is teremthetnek a vállalkozásukba.
Úgy érzem, hogy hiteles vagyok ebben a témában, hiszen én már felépítettem egy országosan ismert személyes márkát a növényi olajok piacán. Korábbi vállalkozásomban sikerült elérnem, hogy nem csak a termékeinket, hanem engem, mint szakértőt is megismerjen a piac. Így nem csak a termékeimet vásárolták, hanem azokat az online tudásanyagokat is, amiket mint szakértő készítettem a számukra.
Ha kíváncsi vagy hogy csináltam, illetve milyen lépéseket javaslok neked is, hogy elérd ezeket az eredményeket, akkor olvasd el az Álmodd meg, építsd fel és élvezd! című elektronikus könyvem!
A könyv már elérhető, az alábbi képre kattintva meg is vásárolhatod!

