
Kevés az ügyfelem, hogyan tovább?
„Kevés az ügyfelem!” – kezdte az egyik potenciális ügyfelem a múlt heti konzultáción.
„Kevés az ügyfelem, így nem tudom, hogy meddig tudom még működtetni a vállalkozásomat. De teljesen elakadtam, nem tudom hogyan tovább. Én úgy érzem, hogy már mindent megpróbáltam. Segíts, kérlek!” – folytatta.
Talán magadra ismertél, talán ismersz olyan vállalkozót, aki hasonló helyzetben van. Bármelyik is igaz, ez a bejegyzés mindkét esetben hasznos lesz!
Olvass tovább!
Az elakadás
Business coachként olyan vállalkozóknak segítek, akik elakadtak a vállalkozói útjukon. Nem tudják, hogy mi a baj, nem tudják, hogy merre tovább, csak azt érzik, hogy egy helyben topognak.
Ez persze óriási stresszhelyzetet okoz a számukra. Hiszen kevés az ügyfél, nincs elég bevétel, és a tehetetlenség érzése szétfeszíti őket.
Ki mit csinál ilyen esetben?
Sokan vannak, akik halogatnak. Egészen addig amíg teljesen kiábrándulnak az egész vállalkozósdiból, és abbahagyják az egészet. Mondván ez nem nekik való, és így nem lehet boldogulni.
A kitartóbbak elkezdenek vadul kutatni. Újabb és újabb tanfolyamokat, cikkeket, blogokat és szakértőket kezdenek követni. Bíznak abban, hogy ha majd több információjuk lesz, akkor jobban fog menni. Abban reménykednek, hogy ha majd okosabbak lesznek, akkor minden megoldódik.
Pedig már most is elég sokat tudnak. Csak nem elég okosan használják fel. Mindjárt ki fejtem, hogy mire gondolok!
Kevés az ügyfelem, mit tegyek?
A valóság az, hogy a legtöbb esetben nem veled van a baj. Nem személy szerint te vagy a hibás azért, hogy nem sikerül elegendő ügyfelet behoznod a vállalkozásodban. Nem te vagy rosszul összerakva, és nem is belőled hiányzik valami.
Minden megvan benned, amire szükséged van ahhoz, hogy jó szakember legyél. És belül mélyen ezt te is tudod.
Akkor mi lehet a baj?
A baj az, hogy nem jól használod fel azt a rengeteg információt, amivel rendelkezel.
A baj az, hogy hiányzik a tudatosság a vállalkozásodból.
Tapasztalataim alapján a legtöbb esetben, amikor egy vállalkozó elakad, akkor az alapoknál van a hiba. Nem jól vannak lerakva (már ha egyáltalán le vannak rakva) az alapok.
Mit értek ez alatt?
Például:
- nincs konkrétan, tudatosan megfogalmazva, hogy mi a cél, mit szeretnél elérni
- nem tudod egyértelműen megfogalmazni, hogy ki vagy te, kinek, miben és hogyan tudsz segíteni (igen, egy mondatban megválaszolva ezt a kérdést)
- nem vagy tisztában az erősségeiddel, és nem ezekre építkezel, hanem hagyod, hogy a trendek elvigyenek
- nem tudod egyértelműen megfogalmazni, hogy mi a te egyediséged, miben vagy más, mint a többi hasonló szakember (emiatt nem is tudsz kitűnni a reklámzajból)
Ha ezek nincsenek megfelelően helyre rakva, akkor az egész vállalkozásod ingatag alapokon áll. Tudod, mint egy épületnél. Ha egy-egy tégla hiányzik, akkor könnyedén összedőlhet az egész.
Nos, mit teszel?
Megvárod, amíg rád omlik az egész, vagy hajlandó vagy egy nagy lépést hátra lépni, és azzal foglalkozni, ami tényleg segít. Segít leküzdeni a „kevés ügyfelem van” problémát.
Mi a következő lépés?
Ha te is azzal küzdesz, hogy kevés ügyfeled van, akkor a következő lépés nem az, hogy újabb és újabb ügyfélszerző módszereket próbálsz magadra erőltetni.
A következő lépés az, hogy elkezded átnézni, hogy a vállalkozásod alapjai megfelelően le vannak-e rakva:
- tudod-e, hogy milyen pozíciót szeretnél elfoglalni a piacon
- mik az erősségeid, mire építkezhetsz
- mik azok alapvető értékek, amelyek fontosak a számodra
- mi a célod, amit el szeretnél érni
- mivel tudsz kitűnni a tömegből
- kinek szeretnél segíteni, rá mi jellemző, hogyan tudod megszólítani
- mire van szükséged ahhoz, hogy önazonosan és magabiztosan tudd képviselni a vállalkozásodat
Miért fontos ez?
Például azért, mert ha nem ismered a célcsoportodat, akkor honnan tudod, hogy milyen ajánlatot fogalmazz meg nekik? Könnyen lehet, hogy azért nem jönnek, mert nem érzik magukat megszólítva. Nem érzik, hogy te megérted őket, hogy benned megbízhatnak.
Ezt csak úgy tudod elérni, ha pontosan tudod, hogy mi jellemző rájuk, hogyan gondolkodnak, hogyan hoznak vásárlási döntéseket, milyen problémákkal, fájdalmakkal küzdenek.
De azért is fontosak ezek a kérdések, mert ha nem határozod meg a célodat, akkor honnan fogod tudni, hogy milyen lépésekkel fogod elérni? Honnan fogod tudni, hogy egy lehetőség, ami szembe jön veled az tényleg jó (vagy esetleg nem szabad foglalkoznod vele)?
De azt is említhetném, hogy ha nem tudod, hogy miben vagy más, hogyan tudod magad megkülönböztetni a többi szakembertől, akkor el fogsz veszni az óriási zajban. Hiába minden törekvésed, hiába minden tartalmad.
Érted, hogy mire gondolok?
A megoldás
Igen, jól érzed. A megoldás nem az, hogy újabb és újabb akciókat, kampányokat kezdesz el kitalálni, hanem az, hogy megvizsgálod, hogy a vállalkozásod alapjai rendben vannak-e.
A következő bejegyzéstől ezzel foglalkozunk!
Érdemes lesz visszatérned!

