
Hogyan találjak vevőket?
„Hogyan találjak vevőket? Mindenképpen szükségem van célpiacra?” – gyakran hallom ezt a kérdést a vállalkozóktól. Úgy gondolják, hogy azzal, hogy leszűkítik a piacukat számtalan lehetőségtől esnek el.
Pedig éppen ellenkezőleg.
Szükséged van rá, mert így tudsz igazán nagy előnyhöz jutni!
Mindjárt elmondom, hogy miért gondolom így!
A vevők szerzése, a célpiac meghatározása szorosan összefügg a pozícionálással. Azzal ugyanis, hogy pozícionálod önmagad, vagyis meghatározod, hogy a piacon milyen szerepet szeretnél betölteni, egyben ki is jelölöd a célcsoportodat.
A pozícionálás lényegét csak kevesen értik meg. Pedig akik megértik, ők egytől egyig sikeresek lesznek. Tudom, hogy sok szakértő dolgozik pozícionálás nélkül, de hidd el, hogy őket nagyon könnyű lecserélni. Ugyanis az ő esetükben az ügyfelek hasraütésszerűen döntenek. Mivel egyik sem különbözik a másiktól, ezért vagy ár alapján vagy véletlenszerűen döntik el, hogy melyiket választják.
De ez rossz az ügyfélnek is, mert nem biztos, hogy jól dönt, és a rossz neked is, mint szakértőnek, mert így a vakszerencsére bízod magad.
Mondok egy példát!
Ha te könyvelő vagy, akkor dönthetsz úgy, hogy te csak a webáruházakkal foglalkozol. Nem vállalsz el másokat, kizárólag a webáruházakkal kapcsolatos dolgokra specializálódsz. Mit gondolsz, ha egy vállalkozó webáruházat szeretne indítani, akkor kit választ szívesen. Egy általános könyvelőt, vagy olyat, aki a webáruházakra specializálódott. Szerintem egyértelmű, hogy jobban megbíznál egy olyanban, akinek hatalmas tapasztalata van abban, hogy mire kell odafigyelni a webáruházak esetében.
Bízom benne, hogy mostanra már te is érzed a célpiac meghatározásának fontosságát. Nézzük meg most azt az 5 módszert, amit érdemes megtenned ahhoz, hogy te is megtaláld a saját célpiacodat!
1.módszer: Fogalmazd meg, hogy számodra milyen az ideális ügyfél!
Ez az első lépés a „Hogyan találjak vevőket?” kérdésedre!
Gondold végig, hogy a meglévő ügyfeleid közül kik azok, akikkel a legszívesebben dolgozol együtt! Ha még nincsenek ügyfeleid, akkor azt írd le, hogy milyenek lennének azok, akikkel szíved szerint együtt dolgoznál.
Gondold végig, hogy mi jellemző rájuk!
Például hány évesek, hol élnek, mivel foglalkoznak. Mi az, ami összeköt benneteket, mi az, ami hasonló bennetek? Ugyanolyan értékrend szerint éltek? Hasonló az életkorotok? Esetleg hasonló társadalmi csoportból származtok? Minden jellemzőt írj le, ami csak eszedbe jut!
Ha alaposan végiggondolod, akkor látni fogod, hogy milyen típusú emberekkel szeretnél igazán együtt dolgozni, így azt is látod, hogy ki lehet a tökéletes célközönség a számodra.
2.módszer: Gondold át, hogy mi az, amiért te lelkesedsz!
Nagyon gyakori, hogy egy szakember úgy tudja meghatározni a célpiacát, ha számba veszi, hogy mi az a téma, ami iránt ő lelkesedik.
- Gondold végig például, hogy milyen témáról tudnál elolvasni 100 könyvet anélkül, hogy unatkoznál közben!
- Esetleg mi lenne az, amivel akkor foglalkoznál évekig, ha senki nem fizetne érte!
Például az én korábbi vállalkozásomban olyan embereket céloztam meg, akik rajongtak a természetes gyógymódokért. Mivel gyerekkorom óta a természet közelsége határozta meg az életemet, ezért egyértelmű volt, hogy az első vállalkozásom valamelyest kötődni fog ehhez a témához. Ezért választottuk azt, hogy növényi olajokat fogunk készíteni és forgalmazni. Sőt, ezen belül is úgy pozícionáltuk magunkat, hogy mi kizárólag hidegen sajtolt olajokat fogunk készíteni, mert hittünk benne, hogy ezek egészségesebbek. Ezeket ugyanis nem érte magas hőmérséklet a készítés során, szemben a többi típusú növényi olajjal. Így egyértelműen a saját szenvedélyünkhöz kapcsolódott a célpiacunk.
3.módszer: Válassz a hobbid vagy az érdeklődési köröd alapján!
Az is egy jó módja a célpiac kiválasztásának, ha végiggondolod a saját érdeklődési körödet. Ha például te mindset coach vagy, de közben lelkes túrázó is, és a szabadidőd nagy részét sétálással és túrázással töltöd, akkor össze is kötheted a kettőt.
Coacholhatsz sétálva. Így egészen biztosan megkülönbözteted magad a többi coachtól, és bevonzol olyanokat, akiknek szintén fontos a természet közelsége. Ők biztosan téged választanak egy online coaching helyett.
4.módszer: Keresd meg a szuperképességedet!
A szuperképességed az az alapvető képességed, amely örömet okoz neked, és amelyet mások is észrevesznek rajtad.
Egyszerűsítsük le ezt egy kicsit!
- Készíts egy listát azokról a dolgokról, amiben az emberek azt mondják rólad, hogy jó vagy (az ő szavaikkal fogalmazd meg, úgy ütősebb)!
- Ezután készíts egy másik listát, amelyben felsorolod azokat a feladatokat, projekteket, munkákat, amelyek örömet, elégedettséget és kiteljesedést jelentettek a számodra!
Majd vesd össze ezt a két listát! Azok a készségek, amelyek mind a két listában megjelennek, azok lesznek a te szuperképességeid. Vedd ezt alapul a célpiacod kiválasztásánál!
5.módszer: Gondold végig a múltbéli tapasztalataidat!
Ez is egy nagyszerű módja annak, hogy kiválaszd a célpiacodat. Nézd meg, hogy milyen feladatokon, projekteken dolgoztál a múltban! Vizsgáld meg, hogy miben van tapasztalatod!
Például lehet, hogy te egy szövegíró vagy, aki digitális nomádként több évet eltöltött külföldön. Hatalmas tapasztalatod van abban, hogy digitális nomádként mire kell odafigyelni, milyen buktatók lehetnek, azokat hogyan lehet elkerülni stb.
Miért nem választhatnád célpiacodnak a digitális nomádokat? Segíthetnél neki abban, hogy zökkenőmentes legyen a váltás. Mivel nagy tapasztalatod van a témában, ezért hitelesnek fognak tekinteni, így biztosan szakértő leszel a szemükben.
Ezek alapján a módszerek alapján már el tudsz indulni, és meg tudod fogalmazni a célpiacodat.
Ha nem találsz vevőket, akkor javaslom, hogy a célpiacod és a célcsoportod meghatározásán dolgozz. Csak kezdd el, indulj el, és figyeld az eredményeket! Ne aggódj azon, hogy esetleg menet közben változik, alakul, pontosabb lesz a célzás. Ez teljesen rendben van – fogadd el kérlek! Ahogy te változol, úgy változik veled együtt a vállalkozásod is. De ahhoz, hogy tisztán lásd, hogy mi jó neked, ahhoz el kell kezdened a gyakorlatban.
Ha szeretnél ehhez egy kis inspirációt, akkor olvasd el az én történetemet, a GastrOlaj-sztorit, ami arról szól, hogy hogyan építettem országosan ismert személyes márkát a növényi olajok piacán!
A könyv, amiben leírtam mindent, amit neked is tudnod kell ahhoz, hogy belevágj a személyes márkaépítésbe már elérhető elektronikus formában – Személyes márkaépítés vállalkozóként címmel.
Valós gyakorlati tapasztalatok alapján megfogalmazott lépéseken vezetlek végig. Mire elolvasod már pontosan látni fogod, hogy mire van szükséged ahhoz, hogy kitűnj a piacon, hogy szakértőként tekintsenek rád, vagyis hogy te legyél az elsőszámú választás a célcsoportod számára!

