
Hiába dolgozom, nem haladok! – Miért érzed így?
„Elakadtam. Hiába dolgozom, nem haladok…”
„Mindent megteszek, mégsem történik semmi…”
„Annyit dolgozok, de semmi eredménye…”
Vállalkozóként talán ismerős az érzés, hogy elakadtál: hajnalban kelsz, éjfélig dolgozol, posztolsz, ajánlatot készítesz, hirdetsz. Úgy érzed, hogy rengeteget dolgozol, de közben nem jönnek az eredmények, nem tudsz elmozdulni a holtpontról.
Nem történik semmi: nem lesz több érdeklődő, sem több bevétel, sem több sikerélmény.
Ilyenkor nem meglepő, hogy azt érzed, hogy valamit biztos rosszul csinálsz, de közben fogalmad sincs, hogy mi lehet az. Hiszen próbálod követni a trendeket, meghallgatsz egy csomó webináriumot, szakértőket követsz, tanfolyamokat vásárolsz.
De továbbra sem érted, hogy mit csinálsz rosszul. És ez az érzés nem tágít. Sőt, elindít egy negatív spirált, aminek a következménye: további kétségek, önhibáztatás, majd végül a kiégés.
Mielőtt ezt az oldalt is bezárod, szeretném, ha tudnád, hogy nem kell, hogy így legyen. Van magyarázat arra, hogy miért érzed így magad. Sőt, megoldás is van rá!
Ebben a bejegyzésben összeszedtem, melyek a leggyakoribb okai annak, ha nem halad a vállalkozásod, pedig sokat dolgozol – és hogyan tudsz kitörni ebből az állapotból.
Érdemes lesz végigolvasnod!
Nézzük hát azt az 5 dolgot, ami emögött a folyamat mögött állhat!
1. Sok munka, kevés stratégia – miért nem visz előre, amit csinálsz?
Nagyon fontos, hogy tudatosítsd és elhidd, hogy amögött, hogy elakadtál nem elsősorban lustaság vagy hozzá nem értés áll. Sokkal gyakoribb az, hogy a tiszta cél és a hozzátartozó stratégia hiányzik.
Gyakori, hogy vállalkozóként ösztönből dolgozol: amit látsz másoknál, azt próbálod másolni. Hirdetés, Facebook-poszt, Insta-reel, blog… csak azért, hogy jelen légy, hiszen mindenhol ezt hallod.
Ne hibáztasd magad, ha te is így cselekedtél eddig. Mindannyian átmegyünk ezen. A lényeg, hogy felismerd, hogy ez nem vezet sehova. Fontos, hogy tudatosítsd magadban, hogy ha eddig így csináltad, akkor itt az ideje egy kicsit tudatosabbnak lenni.
A legtöbb vállalkozó ott csúszik el, hogy egyáltalán nincs összhangban az, hogy kinek, milyen problémára és milyen ajánlattal szeretne segíteni. És ha ez az egyensúly hiányzik, akkor a vállalkozó élete olyan, mint egy mókuskerék – ugyanazokat a köröket futja, újra és újra, és hiába fut gyorsabban nem fog messzebbre jutni.
Muszáj, hogy új szemszögből vizsgáld meg a dolgokat!
Kérdezd meg magadtól:
- Van egyértelmű célcsoportod?
- Tudod, hogy milyen pozíciót töltesz be a piacon?
- Van rendszered az ügyfélszerzésre?
Ha bármelyikre nemleges a válasz, az már magyarázat arra, miért nem halad a vállalkozásod.
2. Elakadtál, mert hiányoznak az alapok
Nagyon sokszor bebizonyosodik, amikor ügyfelekkel dolgozom együtt, hogy azért nem haladnak, mert a vállalkozás alapjai nincsenek rendben.
Tudod, olyan ez, mintha egy házra egyből a tetőt akarnád felrakni, pedig még az alap sem szilárdult meg. Nem nehéz elképzelni, hogy ha ezt a gondolkodásmódot erőlteted, akkor mennyire ingatag lábakon fog állni a házad (vállalkozásod), és milyen könnyedén össze fog rogyni rövid időn belül.
De mik ezek az alapok?
Mire kell odafigyelned, mielőtt felrakod a tetőt?
Nézzük:
- Pozícionálás: Ki vagy és miben segítesz?
- Célcsoport: Kinek segítesz?
- Erősségek: Miben vagy más, mint mások?
- Üzenet: Miért pont téged válasszanak?
- Értékajánlat: Mit nyernek azzal, ha veled dolgoznak?
Amíg ezeket nem rakod rendbe, minden posztod, hirdetésed, blogod olyan lesz, mintha vaktában lövöldöznél – néha betalálsz, de általában csak zajt csinálsz.
Viszont ha ezeket kidolgozod, akkor olyan lesz, mintha a kezedbe kapnál egy térképet, ami elvezet a célodhoz. Tudni fogod, hogy merre indulj, milyen lehetőséget (kereszteződést) válassz vagy éppen kerülj el, és mikor fogsz elérni a célodig. És ha ezt megfogadod, akkor fogod igazán érezni, hogy haladtál.
3. Túl sok irányba próbálsz egyszerre haladni
Az elakadt vállalkozás másik gyakori tünete az, hogy mindenbe belekapsz, de semmit sem viszel végig.
Ismerős?
- Elkezdesz egy kampányt, de két nap múlva már új ötleted van.
- Kitalálsz egy e-bookot, lelkes vagy, de nem készíted el.
- Megveszel egy online tanfolyamot, de nem csinálod végig.
Továbbra is azt mondom, hogy ez nem elsősorban a te hibád. Szerintem emögött a bizonytalanág áll, ugyanis a túl sok lehetőség megbénít.
Manapság annyi információ zúdul ránk percenként, hogy úgy érezzük, hogy mindennel kell foglalkoznunk. De ez fizikailag képtelenség. De mégsem merünk dönteni, mert elbizonytalanodunk abban, hogy melyik irányt válasszuk. Emiatt pedig nem választunk semmit – főleg azért, mert félünk, hogy ha választunk, akkor esetleg rosszul döntünk.
Ilyenkor segít az, ha egyvalamit kiválasztasz és abba fekteted az energiád – és ahhoz igazítod a többi lépést is.
4. Érzelmi gátak: önbizalomhiány, perfekcionizmus, halogatás
Tudod hány vállalkozó jön hozzám a mentoralkalmakra azzal, hogy segítsek neki rendbe rakni a marketingjüket, tanítsak meg nekik egy eszközt, mert ha azt megtanulják, akkor minden rendben lesz?
Elárulom: sokan. Szinte mindenki azt hiszi, hogy azzal, ha egy újabb marketingeszközt megtanul, esetleg egy újabb felületre regisztrál (pl. a TikTokra mert az a menő), akkor minden problémája megoldódik.
Pedig nem azzal van a baj, hogy nem tudsz marketingezni.
Hanem azzal, hogy vannak benned belső gátak, félelmek, amik miatt visszafogod önmagad. Úgy is fogalmazhatnék, hogy szabotálod saját magad.
Mik lehetnek ezek a belső gátak?
Nézzük például a leggyakoribbakat:
- Önbizalomhiány: Nem mersz kiállni magadért. Nem hiszed el, hogy amit adsz, az érték.
- Perfekcionizmus: Csak akkor mutatsz meg valamit, ha tökéletes (ami persze sosem jön el).
- Halogatás: Tudod, mit kellene csinálni, mégsem teszed meg.
Ezek mind láthatatlan akadályok, amik miatt a vállalkozásod toporog. És mivel láthatatlanok, ezért nagyon nehéz felismerni őket egyedül.
5. A „mindenkihez szólsz, akkor nem szólsz senkihez” hibája
Talán veled is előfordult már, hogy megkérdezték tőled, hogy a te terméked/szolgáltatásod kinek jó, és azt válaszoltad, hogy mindenkinek.
Sajnos ez nem célra vezető hozzáállás. Hiszen ha mindenkit meg akarsz majd szólítani a kommunikációdban, akkor valójában senkihez sem fogsz szólni, mert túl általánosan fogsz fogalmazni. Ezért születik annyi semleges, túl steril poszt, mert az adott vállalkozó tökéleteset akar mondani mindenki számára.
De ezeket a tartalmakat a legtöbb esetben továbbgörgetik. Mégpedig azért, mert az ilyen posztokat látva senki nem érzi azt, hogy az adott mondat pont neki szól. Gondolj csak bele, hogy nem tudsz ugyanazzal a szöveggel megszólítani, megérinteni egy nagymamát és egy kamaszt. Egyszerűen nem fogják érteni, hogy te hozzájuk szólsz, mert nem úgy beszélsz, ahogy ők.
Éppen ezért fontos, hogy:
- konkrét emberekhez beszélj: tudd, hogy kik ők, mi jellemző rájuk, hogyan viselkednek, hol találhatók meg, mit szeretnék és mit nem szeretnek
- konkrét problémára kínálj megoldást: például kínálhatsz edzésprogramot, de másra lesz szüksége egy kamasznak és másra egy nyugdíjasnak (figyelembe kell venned az ő problémáikat, igényeiket)
Mindezek mellett fogalmazd meg, hogy pontosan miben vagy más, mint a többi hasonló vállalkozó, hogy lássák, hogy miért éri meg hozzád fordulni, miért te vagy a jó választás a számukra. Miért te vagy a valódi megoldás.
Ha nem így teszel, akkor simán továbbgörgetnek. És nem, nem azért, mert a tartalmad rossz volt, vagy furcsán állt a hajad a képen, hanem egyszerűen azért, mert nem érezték magukat megszólítva, nem volt világos a számukra, hogy te vagy a megoldás.
A sok munka eredményt hozhat – de csak akkor, ha tudatos
Hú, hányszor előfordult már velem az, hogy azt gondoltam, hogy ha keményebben dolgozom, akkor majd biztosan sikeresebb leszek. Időbe telt, mire rájöttem, hogy nem keményen, hanem tudatosan kell dolgozni.
A kemény munka önmagában még nem elég. Ha nincs mögötte stratégia, ha nem tiszta a cél, akkor az egész csak felesleges erőfeszítés.
Én amúgy ezt a GPS-hez szoktam hasonlítani az ügyfeleimnek. Ha nincs térképed, akkor is eljuthatsz a célállomásra, de lehet, hogy sokkal több időbe, energiába és pénzbe kerül. Lehet, hogy egy csomószor vissza kell fordulnod, mert rossz lehetőséget választottál. Viszont, ha beütöd a GPS-be a célállomást, akkor megkapod a legoptimálisabb útvonalat, amit csak követned kell.
Ha megvan fogalmazva a célod, akkor ki fogod tudni dolgozni az eléréséhez szükséges lépéseket is.
Pontosan látni fogod, hogy mi után mi következik, és jó eséllyel el tudod kerülni a zsákutcákat is, hiszen fel tudod tenni magadnak a kérdést, hogy az adott lehetőség közelebb visz-e a célodhoz, vagy éppenséggel eltérít tőle. És ha úgy érzed, hogy eltérít, akkor egyszerűen nem foglalkozol azzal az adott lehetőséggel, legyen bármilyen kecsegtető is.
A sok munka önmagában tehát nem elég.
A tudatos vállalkozás azonban meghozza az áttörést a számodra.
Úgyhogy, ha te is azt érzed, hogy sok a munka, de kevés az eredmény, akkor valószínű, hogy nem dolgozol rosszul – csak nem jó a stratégiád.
Hogyan lépj ki az elakadásból?
Az első lépés az őszinte felismerés: valami nem működik.
De ez egyáltalán nem kudarc – ez lehetőség. Lehetőség arra, hogy végre másképp csináld, végre változtass, és végre ne ugyanazokat a köröket fusd a mókuskerékben.
Amit tehetsz most:
- Vizsgáld meg az alapokat: pozícionálás, célcsoport, üzenet!
- Ne akarj mindenkinek szólni – határozd meg az „ideális ügyfeled”!
- Ne csak tevékenykedj – dolgozz stratégia mentén!
- Vedd észre a belső gátakat – ezekre is van megoldás!
+ 1. Ha egyedül nem megy: kérj segítséget!
Ha úgy érzed, hogy magadra ismertél, akkor van egy jó hírem: az Áttörés tanfolyamot pont neked készítettem! Ez az, ami kell neked!
Ez a program ugyanis segít átlátni, hogy miért nem halad a vállalkozásod, hol akadtál el, és megmutatja, hogy hogyan építs végre sziklaszilárd alapokat, hogyan tűzz ki jó célokat, és hogyan dolgozz ki egy olyan akciótervet, ami elvezet a céljaidhoz – úgy, hogy közben önazonos is maradsz.
Szeretnél róla többet tudni?
Akkor kattints ide: [MEGNÉZEM AZ ÁTTÖRÉS PROGRAMOT]

