Fogalmazd meg a miértedet! – Miért fontos ez?
Fogalmazd meg a miértedet!
Ha még nem hallottál erről, akkor talán furcsának tűnhet ez a felszólítás. Elgondolkodhatsz azon, hogy mi az a „MIÉRT”, és miért kell neked foglalkozni vele. Ebből a bejegyzésből könnyen megértheted, hogy miért kell neked is foglalkoznod vele!
Az elmélet Simon Sinek nevéhez fűződik, amelyet egy nagysikerű TED előadásban fogalmazott. Az elmélet fő mondanivalója, hogy az emberek nem azt veszik meg, amit csinálsz, hanem azt aMIÉRT csinálod.
Nézzünk egy egyszerű, hétköznapi példát erre. Adott egy életmódváltással foglalkozó coach. Ha megkérdezik tőle, hogy mit csinál, akkor valószínűleg első körben azt mondja, hogy „coach vagyok”. Ha megkérdezik tőle azt is, hogy hogyan dolgozik, akkor elmondja, hogy nőknek segít az életmódváltásban (ha női a célcsoportja). Esetleg még hozzáteszi, hogy a coaching eszközeivel dolgozik, segít az önismeretben, önszeretetben, önelfogadásban.
A nehéz rész az, amikor megkérdezik tőle, hogy MIÉRT ezzel foglalkozik! Erre is érkezhetnek különböző válaszok, például azért, hogy legyen bevétele és ebből tudjon megélni, vagy hogy így tudja úgy alakítani az életét, hogy a többet lehessen a gyerekei mellett.
De nem ez a fő motivációja, ez egészen biztos. Van valami, ami motiválja őt, amiért éppen ezeknek a nőknek akar segíteni, csak lehet, hogy nem fogalmazta meg tudatosan. Csak érzi, hogy ezt kell tennie.
Miben segít, ha megfogalmazod a MIÉRTedet?
Ha tudatosan megfogalmazod a MIÉRTedet, akkor az segít neked a kommunikációban, a célcsoport kiválasztásában, az ügyfélszerzésben és a közösségépítésben. Olyan emberek fognak hozzád kapcsolódni, akiknek hasonló a motivációjuk, akik azonosulni tudnak azzal, amiért te dolgozol. Így felnéznek rád, elkezdenek megbízni benned, és ha bármilyen kérdésük vagy problémájuk van a témában, akkor biztos, hogy te leszel az első, aki eszükbe jut.
Simon Sinek Aranykörnek nevezte el ezt az elméletét. Az Aranykör elmélet arra próbál magyarázatot adni, hogy egyes emberek miért képesek különösen inspirálni másokat, és sikeresen megkülönböztetni magukat. Míg mások csak szenvednek.
Mondd el a MIÉRTedet!
Simon Sinek arról beszél, hogy a legfontosabb dolog, amit tehetsz az, hogy elmondod a potenciális ügyfeleidnek azt, hogy miért csinálod, amit csinálsz. Elmondod a célodat, azt, hogy miért volt számodra jó ötlet ezt a vállalkozást elindítani, és miért dolgozol nap mint nap.
A szakember úgy gondolja, hogy miért mögött rejlő szenvedély a sikeres kommunikáció alapja. Így tudsz összekapcsolódni azokkal az emberekkel, akikkel valóban szeretnél együtt dolgozni. Cselekvésre tudod ösztönözni őket, inspirálni tudod őket. És ha ők is azonosulni tudnak azzal a céllal, amit te kitűztél, ha rezonálnak vele, akkor elkezdenek kötődni hozzád, és megbízni benned.
A miért minden ember számára egyedi. És ez az egyediség tud téged igazán megkülönböztetni a piacodon.
Gondold hát végig, hogy mi az, ami téged valójában motivál!
Azért, hogy segítsek, elmesélem az én történetemet.
Olajoktól az introvertált világig
Talán már olvastad rólam, hogy korábbi vállalkozásomban 8 éven keresztül hidegen sajtolt olajokat készítettünk a férjemmel közösen. A márkanevünk GastrOlaj volt. Még ma is nagyon sok információt találsz a neten erről a márkáról, úgyhogy ha kíváncsi vagy, akkor később nyugodtan keress rá.
De most még kérlek maradj egy pár percig!
Amikor elkezdtük az olajakat értékesíteni, akkor pontosan úgy álltunk neki, ahogy mindenki más a környezetünkben – helyi termék piacokon, vásárokon kínáltuk. De valami nem stimmelt.
Egy idő után azt kezdtem érezni, hogy valami nem jó. Nem jöttek az eredmények, én szorongtam, nem éreztem komfortosnak a piaci légkört. Az zavart a leginkább, hogy nem tudok felkészülni a váratlan kérdésekre, nem tudok előre felkészülni arra, hogy mit mondjak. Tele voltam félelmekkel, aggódtam, hogy mit fognak mondani az ismerőseim, ha ott állok a piacon, mi lesz, ha megítélnek, esetleg kinevetnek.
Gondolhatod, hogy így nem voltam túl sikeres.
Mivel magát a vállalkozást nem szerettem volna abbahagyni, ezért tudtam, hogy valami más megoldást kell keresnem, ha boldogulni akarok. Kutattam, olvastam és ekkor ismerkedtem meg az online marketinggel.
Elkezdtem blogolni, a vállalkozás működése alatt több száz blogbejegyzést írtam a növényi olajok témájában. Szinte már nem volt olyan kérdés, amire rákeresve az emberek nem az én egyik cikkembe botlottak bele. Egy idő után az emberek elkezdtek szakértőként tekinteni rám, megbízni bennem, és emiatt a mi olajainkat vásárolták. Ez azt eredményezte, hogy szépen fejlődött és növekedett a vállalkozás.
Csak időközben jöttem rá, hogy az az érzés, amit a piacon éreztem, nagyon hasonlított ahhoz, amit iskolásként is éreztem. Vagyis arra, hogy nem vagyok jó helyen, valami baj van velem, amiért nem úgy működök, mint mások.
El kellett telnie hosszú időnek, mire rájöttem, hogy valójában nincs semmi baj velem. Csupán introvertált vagyok, és az introvertált természetemhez egyáltalán nem passzoltak azok az eszközökkel, amikkel elkezdtem építkezni a vállalkozásomat. Éppen úgy, ahogy az iskolában is azért gondolták, hogy túl félénk és visszahúzódó vagyok, mert számomra mindig fontos volt, hogy átgondoljam a dolgokat, mielőtt beszélek. Ezért sokszor voltam csendben, illetve sokkal jobban kedveltem az egyedüllétet, mint a nagy társaságot.
Mennyivel könnyebb lett volna, ha valaki ezt korábban elmondja nekem. Ha valaki azt mondja, hogy nincs velem semmi baj, csupán nem a jó eszközökkel és módszerekkel próbálkozom.
A vállalkozásom sikere azonban egyértelművé tettem számomra, hogy a személyiségemhez illeszkedő eszközök és módszerek, az erősségeimre épített vállalkozás milyen eredményes is tud lenni.
Az online marketing már tökéletesen passzolt hozzám. Lehetőségem volt az írásra, mint erősségemre alapozni – a blogoláshoz nagyon nagy segítség volt, hogy szeretek írni. Ugyancsak pozitív volt, hogy mindennek utána tudtam járni, fel tudtam készülni, mielőtt egy-egy anyagot publikáltam volna. Megszűnt a váratlan helyzetekre jellemző kellemetlen érzés.
Amikor erről mesélek, látom, hogy időnként felcsillan az emberek szeme. Az utóbbi években elkezdtem észrevenni, hogy bizony nem csak én szenvedek ettől. Nem csak nekem okoz gondot az, hogy nem szeretem a nyüzsgést, a nyomulást és az állandó online jelenlétet.
Éppen ezért úgy döntöttem, hogy továbbképzem magam és coach diplomát szerzek. Mert megértettem, hogy csak úgy tudok a hozzám hasonló embereknek segíteni, ha nem csak a tapasztalati tudásom van meg, hanem szakmailag is felkészült vagyok.
Az én miértem
Az én motivációm, az én miértem tehát az, hogy minél több introvertált, esetleg érzékeny személyiséggel vállalkozó embernek felhívjam a figyelmét arra, hogy nem velük van a baj, ha kényelmetlenül érzik magukat egy-egy marketing módszer próbálgatása közben. Hogy nem elsősorban ők a hibásak azért, mert a nagy guruk által javasolt eszközök nekik nem válnak be.
Azon dolgozom, hogy minél több introvertált és érzékeny személyiséggel vállalkozóban tudatosítsam, hogy ha a személyiségükkel összhangban lévő eszközöket alkalmaznak, akkor ők is sikeresek lehetnek. Erre én vagyok az élő példa.
Ha te is úgy érzed, hogy nem jó helyen vagy, esetleg megfordult már a fejedben, hogy veled van a baj, akkor kérlek figyelj!
Készítettem egy rövid összefoglalót 5 olyan marketing eszközről, ami akkor is működik, ha introvertált vagy! Ezt most ingyenesen elérhetővé tettem, úgyhogy te is letöltheted, ha az alábbi képre kattintasz!