
Coaching szerepe a személyes márkaépítésben
Vajon van-e helye és szerepe a coachingnak a személyes márkaépítésben?
Erre a kérdésre kerestem a választ, amikor a szakdolgozatomat írtam az egyetemen. Nagyon érdekes kutatás volt. Szeretném veled is megosztani a tapasztalataimat és a meglátásaimat!
A coach nem ad tanácsot
Talán ez volt az első mondat, ami megtanítottak nekünk az egyetemen, amikor arról beszéltünk, hogy hogyan is dolgozik egy coach. Meg is lepett rendesen, mert először nem értettem, hogy akkor vajon hogyan tudja segíteni, támogatni az ügyfelét, ha nem mondhatja el, hogy a tapasztalatai és a tudása alapján mit lát a legjobb megoldásnak.
Aztán megértettem, hogy nem is ez a cél.
Coachként nekem nem az a feladatom, hogy megmondjam az ügyfélnek, hogy mit csináljon. Akkor talán tanácsadónak kellene hívnom magam.
Hamar megértettem, hogy a coach abban segít, hogy a coachee saját maga hozza meg a döntést. Ő maga ismerje fel a lehetőséget, fogalmazza meg a célt és a hozzá vezető lépéseket. Mert így érzi magáénak a dolgot. Így társul hozzá elszántság, hiszen az lesz az ő igazsága.
Fantasztikus érzés a gyakorlatban megtapasztalni, hogy működik mindez. Hogy milyen ereje van annak, ha valaki szembe tud nézni a jelenlegi helyzetével, felismeri, hogy hol van elakadva, és elkezd dolgozni azon, hogy egy más nézőpontból is rátekintsen a helyzetére.
A coach finoman kérdez. A válaszokat a coachee adja meg.
Hogy jön a képbe akkor a tanács?
Boldog voltam, amikor megszületett bennem ez a felismerés. De rögtön hozott is magával egy másikat. Rendben van, hogy nem adok tanácsot, de akkor mégis hogyan reagáljak arra, ha az ügyfél megkérdez. Mert a személyes márkaépítésben bizony vannak kérdései az ügyfélnek.
A szakdolgozatomban egy valós eseten keresztül vizsgáltam meg ezt a kérdést. Az alany szintén egy coach volt, aki sportcoachként dolgozott, és úgy érezte, hogy nem igazán találj a helyét. Arra panaszkodott, hogy nem igazán tudja, hogy miről kommunikáljon, pedig tisztában van azzal, hogy ahhoz, hogy több ügyfele legyen láthatóbbá kell válnia.
Kérdésemre, hogy megfogalmazta-e már a saját brandüzenetét, azt válaszolta, hogy még nem. Nem igazán tudja, hogy hogyan is állhatna neki.
A szakmai konzulensemmel való egyeztetés után született meg az alábbi illusztráció. A megoldás az volt, hogy a coaching folyamatba beillesztettünk egy tanácsadást. Vagyis amikor ahhoz a részhez értünk, hogy definiálni kellett a brandüzenetet, jeleztem a coacheenak, hogy most nem coach szerepben veszek részt a folyamatban, hanem tanácsadóként. Elmagyaráztam neki a brandüzenet lényegét, illetve megmutattam neki, hogy milyen elemekből áll és hogyan tudja a sajátját megfogalmazni
Illusztrációként hoztam egy képet a szakdolgozatomból, ami a GROW modellt mutatja be – kiegészítve a kutatásom alapján beillesztett elemmel.
Ez a plusz lépés segített áthidalni a problémámat. Vagyis megoldani. Megértettem, hogy szépen megfér a két terület egymás mellett, csak fontos, hogy mindig tudatosítsuk, hogy mikor melyik szerepeben vagyunk jelen.
A brandüzenet megfogalmazása után újra visszatértem coach szerepbe, hiszen ott már a megvalósítás következett. Meg kellett határozni a cselekvési tervet, vagyis a coacheenak el kellett döntenie, hogy mi lesz az, amit megtesz a célja érdekében.
Összefoglalás
A szakdolgozat tanulsága az volt, hogy nem csak szerepe van a coachingnak a személyes márkaépítésben, hanem egyenesen kulcsfontosságú. Hiszen a coaching folyamán azokra a területekre fókuszálunk, amelyek egy erős és hiteles személyes márka alapját adják – az önismeretre, azon belül is az önismeretre, az erősségekre, az egyediségre és a személyes üzenetre.

