célkitűzés vállalkozóknak, üzleti terv, vállalkozói fókusz, fókusz megtalálása
Célkitűzés,  Marketing stratégia,  Üzleti stratégia

Célkitűzés vállalkozóknak – 5 egyszerű lépésben

Read Time:6 Minute, 2 Second

 

A célkitűzés vállalkozóknak nem könnyű feladat. Főleg azért, mert rengeteg ötlet és lehetőség vesz körül bennünket, de minél szélesebb a választék, annál könnyebb elveszni a részletekben.

Ahhoz, hogy sikeresen növekedjen a vállalkozásod, elengedhetetlen a célkitűzés, a fókusz megtalálása. Tudom, tapasztaltam saját bőrömön, de látom a hozzám forduló vállalkozók esetében is.

Ez a bejegyzés 5 egyszerű lépésben mutatja be neked, hogyan érheted el, hogy vállalkozásod egy konkrét célra összpontosítson és ne vesszen el a mindennapi tennivalók között.

Nézzük, hogy hogyan találd meg a vállalkozásod fókuszát, és hogyan kapj új lendületet, ha megrekedtél!

 

 

Célkitűzés vállalkozóknak – 5 lépés, ami segít

 

Biztosan ismerős számodra az a helyzet, hogy tele vagy ötletekkel, de valahogy egyik sem tűnik jónak. Esetleg úgy érzed, hogy a túl sok lehetőségtől szinte lebénulsz, és nem tudod, hogy melyiket válaszd – így nem választasz semmit, viszont az idő meg telik.

Hidd el, hogy nins minden veszve!
Nincs másra szükséged, mint arra, hogy a következő néhány lépést átgondold, majd pedig cselekedj!

Nézzük is meg a lépéseket!

 

1.lépés: Határozd meg az értékeidet és küldetésedet!

 

A célkitűzéshez, illetve a vállalkozásod fókuszának megtalálásához az első lépés az értékeid és küldetésed tisztázása. Addig amíg ezt nem teszed meg olyan lesz, mintha céltalanul bolyoganál egy tengeren.

Ezért első lépésként gondold át, miért indítottad el ezt az utat, milyen problémák megoldására törekszel, és milyen értékeket szeretnél képviselni.

Tedd fel magadnak a következő kérdéseket:

  • Mi az, amiben hiszel, és amiért szenvedélyesen dolgozol?
  • Milyen hatást szeretnél gyakorolni az ügyfeleidre és a piacra?

 

Ha időt szánsz rá és őszintén megválaszolod, akkor ezek a válaszok segítenek abban, hogy egy tisztább képet kapj arról, milyen irányba szeretnéd vinni a vállalkozásodat. A küldetés és az értékek világos meghatározása adja meg az alapot, amire a későbbiekben építhetsz.

 

2.lépés: Ismerd meg a célközönséged igényeit!

 

A következő lépés a célközönséged alapos megismerése.

Tudom, tudom, ezt már ezerszer hallottad. De vajon szántál rá időt, hogy átgondold, hogy miért szajkózza mindenki ezt? Vajon miért olyan fontos, hogy a lehető legjobban megismerd a célcsoportodat?

Nem, nem azért, mert ez egy kötelezőnek tűnő feladat, és mindenképpen le kell tudni.

Hanem azért, mert minél jobban érted, kik az ideális ügyfeleid és milyen problémákkal küzdenek, annál könnyebb lesz megtalálni a fókuszpontot.

Végezz kutatást az alábbi kérdések mentén:

  • Kik azok az emberek, akiket a legjobban szeretnél megszólítani?
  • Milyen problémákkal és kihívásokkal küzdenek?
  • Hogyan tudsz ezekre a problémákra választ adni?

 

Törekedj arra, hogy minél pontosabb képet kapj a célközönségedről, mert enélkül könnyen szétszóródhatnak az erőfeszítéseid. Ha tisztában vagy a célcsoportod szükségleteivel, máris sokkal fókuszáltabb leszel.

 

Engedj meg nekem egy gyakorlati példát!

Tegyük fel, hogy a te célközönséged számára rendkívül fontos a garancia. Szükségük van rá, náluk ez az egyik legnagyobb bizalmi faktor. Mit gondolsz, hogy ha két szakértő nagyjából ugyanazt a szolgáltatást kínálja, de az egyik garanciát is vállal, akkor melyik mellett döntenek majd?

Nyilván a garanciát kínáló mellett, mert nekik ez fontos szempont.

Éppen ezért az a szakértő, aki vette a fáradtságot, utánajárt, megkérdezte és megismerte a célcsoportját, pontosan tudta, hogy ez döntő szempont lesz.

Ez csak egy banális példa, de remélem a segítségével te is látod, hogy miért ilyen fontos, hogy megismerd a célcsoportodat. Tudnod kell, hogy min jár az eszük, mivel kelnek, mivel fekszenek, mi frusztrálja őket, mi bosszantja, esetleg mi okoz számukra örömöt. Bármilyen információ fontos lehet, ezért soha ne hagyd abba a gyűjtést! Járj  nyitott szemmel, és minél jobban ismered őket, annál személyre szabottabb ajánlatokat tudsz majd adni nekik.

 

3.lépés: Készíts egy konkrét üzleti tervet!

 

A világos üzleti terv nem csak a célok meghatározásában segít, hanem konkrét útmutatót ad a növekedéshez vezető lépésekhez is. Az üzleti terv célja, hogy kijelölje a legfontosabb mérföldköveket, és irányt adjon a mindennapi döntésekhez.

Ha még soha nem készítettél üzleti tervet, akkor kezdd kicsiben. Írd össze például:

  • a vállalkozásod fő célkitűzéseit
  • azokat a lépéseket, amelyek ezek eléréséhez vezetnek
  • az időkereteket, amelyeken belül meg szeretnéd valósítani a célokat

 

Ez így nagyon le van egyszerűsítve, de a kiinduláshoz tökéletes. Már egy ilyen egyszerű terv is segíteni fog látni, hogy merre haladsz, és ezáltal kevésbé leszel hajlamos az elterelődő dolgokra időt szánni. Egy jól kidolgozott terv könnyen felhasználható iránytűként szolgál.

 

4.lépés: Szűkítsd a fókuszodat a kulcsfontosságú tevékenységekre!

 

Sokan úgy gondolják, hogy minden apró részletet tökéletesen kell csinálni ahhoz, hogy sikeresek legyenek.

Introvertáltként a személyiségemből adódóan hajlamos vagyok a perfekcionizmusra, az imposztorszindrómára ezek következményeként a halogatásra. Tudom, hogy milyen az, amikor azért nem teszek közzé valamit, mert lehet, hogy még nem elég jó, még nincs tökéletesen készen. De azt is tudom, hogy milyen a belső félelmek miatt halogatni – gondolok itt arra, hogy mit fognak majd szólni, mi lesz, ha nem tetszik az embereknek, mi lesz, ha kinevetnek és azt gondolják nem értek hozzá stb.

Magadra ismertél? Tudnál hasonló példákat mondani önmagaddal kapcsolatban?

Biztos vagyok benne!

Én is végigjártam már ezt az utat azért tudom pontosan, hogy milyen ez. Végigjártam, ami azt jelenti, hogy sikerült megoldást is találnom ezekre a problémákra. Szóval a saját tapasztalatom alapján is mondom, hogy a fókusz megtalálásában nagyon sokat segít, hogy kizárólag a valóban fontos tevékenységekre koncentrálj!

Tudom, hogy most felmerül benned, hogy hogyan válaszd ki ezeket! Ezért segítek!

Próbáld meg azonosítani a következőket:

  • Melyek azok a tevékenységek, amelyek ténylegesen előreviszik a vállalkozásodat?
  • Milyen feladatokat végezhetnél kevesebbszer, vagy akár ki is szervezhetnél?

 

Ez a két kérdés már segít elindulni. Hidd el, hogy a fókuszált munka lényege annyi, hogy ne engedj teret a felesleges elterelőknek. Koncentrálj arra, ami valóban számít, és ami közelebb visz a céljaidhoz! Ha kell, akkor írd le magadnak, és tedd ki az íróasztalod fölé (vagy a konyhába, folyosóra, autóba – bárhova, ahol rendszeresen látod). A leírt célok sokkal mélyebben belénk ivódnak, és sokkal nagyobb erejűek, mint azok, amelyeket csak a fejedben próbálsz tartani.

 

5.lépés: Rendszeresen értékeld és alakítsd a stratégiádat!

 

Az üzleti fókusz nem statikus; időről időre szükség lehet a stratégia módosítására, hiszen a piac és a körülmények is folyamatosan változnak. Ettől egyáltalán nem kell megijedni. Gyorsan változó világban élünk, ezért fontos, hogy mindig figyelmesek legyünk.

De az is fontos, hogy ez nem azt jelenti, hogy minden trendnek meg kell felelned. Továbbra is azt mondom, hogy a személyiségeddel dolgozz, ne pedig ellene, és ne erőltess magadra olyan dolgokat, amik nem illeszkednek a személyiségedhez. Figyeld az újdonságokat, és találd meg azokat az eszközöket, amelyekkel számodra komfortos módon tudsz lépést tartani a világ változásaival!

Fontos tehát, hogy időről időre állj meg és tekintsd át, merre tartasz, és szükség esetén módosítsd a terveidet.

Érdemes rendszeresen átgondolni:

  • Hogyan fejlődött a vállalkozásod az utóbbi időszakban?
  • Van-e valami, amit másként csinálnál?
  • Milyen új lehetőségek vagy kihívások merültek fel?

 

Ez a lépés azért is fontos, mert biztosítja, hogy vállalkozásod mindig alkalmazkodik a változó környezethez, és elkerüld, hogy beragadj egy olyan irányba, ami már nem működik.

 

Összefoglalás

Tudom, hogy a célkitűzés vállalkozóknak nem könnyű. Azt is tudom, hogy a vállalkozásod fókuszának megtalálása sem könnyű feladat. De biztos vagyok benne, hogy ennek az öt lépésnek a követésével biztos alapokat teremthetsz.

A világos értékek és küldetés, a célközönség megismerése, egy jól átgondolt üzleti terv, a kulcsfontosságú tevékenységekre való összpontosítás és a rendszeres értékelés mind-mind segítenek abban, hogy vállalkozásod hatékonyan és célzottan fejlődjön.

Próbáld ki ezeket a lépéseket és tapasztald meg, milyen hatással lehet a fókuszált vállalkozás a növekedésedre és sikeredre!

 

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük