
Célkitűzés hiánya – Ezen bukik el az ügyfélszerzés?
A célkitűzés hiánya gyakori probléma a kisvállalkozóknál. Sok esetben ez áll amögött, hogy nem tudják, hogy merre haladjanak tovább, milyen döntéseket hozzanak, milyen lehetőségeket ragadjanak meg – és hogyan szerezzenek több ügyfelet!
Nézzük meg most a célkitűzés fontosságát az ügyfélszerzés szempontjából!
Vállalkozóként bizonyára te is szembesültél már azzal a frusztráló helyzettel, amikor úgy érzed, hogy hiába minden erőfeszítésed, mégsem sikerül annyi ügyfelet szerezned, amennyit szeretnél.
A probléma gyökere sokszor nem ott van, ahol elsőre gondolnád – nem a marketing eszközökben vagy a közösségi média jelenlétben, hanem már jóval korábban: a célok megfelelő kitűzésének hiányában.
Miért olyan fontosak a célok az ügyfélszerzésben?
A célok olyan iránytűk, amelyek segítenek navigálni a vállalkozói utad során. Amikor nincs konkrét célod az olyan, mintha bekötött szemmel próbálnál eljutni egy ismeretlen helyre. Vagy úgy próbálnál meg odatalálni valahova GPS-szel, hogy nem ütöd be a pontos célállomást.
Lehet, hogy mozgásban vagy, de valójában fogalmad sincs, hogy jó irányba haladsz-e.
Legnagyobb hibák a célkitűzésben
A célkitűzés során számos hibát elkövethetsz, ezek közül szerintem a három legnagyobb a következő:
- túl általános célokat fogalmazol meg
- irreális célokat fogalmazol meg
- nem vizsgálod felül időnként a kitűzött célokat
Ezek közül a leggyakoribb probléma talán a túl általános megfogalmazás. A „szeretnék több ügyfelet” típusú célok nem adnak elég konkrét iránymutatást a cselekvéshez.
Ha ezt tűzöd ki célodul, akkor honnan fogod tudni, hogy jó úton haladsz-e, illetve honnan fogod tudni, hogy elérted-e. Mennyi az a több? Mikor leszel elégedett?
A jó cél specifikus, mérhető, elérhető, releváns és időhöz kötött.
Talán találkoztál már a SMART cél elnevezésével.
Az angol mozaikszó jelentését a következőkben kibontom! Olvasd végig, mert nagyon hasznos!
Specific, azaz konkrét
Elég konkrétan határozod-e meg, hogy mit szeretnél elérni vagy inkább általánosságban beszélsz. Az utóbbi esetén nagyon nehéz megállapítani, hogy vajon sikerült-e elérned.
Measurable, vagyis mérhető
Van konkrét szám hozzárendelve? A több ügyfél nem konkrét. Ha már azt mondod, hogy havonta 2 új ügyfelet szeretnél, az már mérhető, és sokkal könnyebben fel tudod állítani a lépéseket, amelyek ennek a célnak az eléréséhez szükségesek.
Achievable, vagyis elérhető-e, teljesíthető-e
Ez is fontos nézőpont. Ehhez tisztában kell lenned azzal, hogy hol tartasz most, mi az, amit már elértél, milyen erőforrásokkal és erősségekkel rendelkezel. Csak ezek birtokában tudod meghatározni, hogy a cél, amit elképzeltél az számodra megvalósítható-e.
Sok esetben az irreális célok kitűzése áll a sikertelenség miatt. Az irreális célokat ugyanis kevés esetben érjük el, ami motivációvesztéshez, kiégéshez vezethet. Helyette inkább tűzz ki kisebb, de elérhetőbb célokat. Ez nem csak közelebb visz a sikerhez, de pozitív hatással lesz az önbizalmadra és a motivációdra is.
Relevant, vagyis fontos, releváns-e
Ezen a ponton azt kell megvizsgálnod, hogy megéri-e azért az adott célért harcolni. Át kell gondolnod, hogy most van-e itt az ideje, illetve összhangban van-e a többi törekvéseddel. Úgymond passzol-e a képbe?
Time-bound, azaz időhöz kötött
A jó cél határidőhöz kötött. Hiszen ha nem határozol meg határidőt, akkor honnan tudod, hogy mikorra kell meglennie, melyik egyéb lépést mikor kell megtenned. Nagy a veszélye a halogatásnak, és annak, hogy elúszik az egész terv. Itt gondold végig, hogy mikorra tudod elérni a célt, amit kitűztél. Ha nagyon hosszú távú, akkor bontsd le kisebb mérföldkövekre – mit tudsz elérni 2 hónap múlva belőle, esetleg 6 hónap múlva. Ha ilyen időhöz kötött a célod, akkor az sokat segít a tervezésben és a motiváció fenntartásában.
Célkitűzés – Hogyan kezdj neki?
1.Szánj időt a tervezésre!
Különíts el minimum 2-3 órát, amikor zavartalanul tudsz a céljaidra koncentrálni.
2.Írj mindent le!
A fejben tartott célok nem célok. Használj jegyzetfüzetet vagy digitális eszközt. A lényeg, hogy lásd magad előtt a céljaidat. Hidd el, hogy óriási ereje van. Sokkal hatékonyabb, mint a fejedben görgetni az összes célt.
3.Tűzz ki határidőket!
Minden célhoz rendelj konkrét határidőt. Ez egyrészről motivációként is működhet, másrészről pedig neked is segít megtervezni a célhoz vezető lépéseket.
4.Határozz meg mérőszámokat!
Definiáld, hogyan fogod mérni a haladást. Sokat tud segíteni, ha előre meghatározod, hogy mi számít majd eredménynek. Számszerűsítsd amennyire csak tudod!
Ahogy látod a célkitűzés nem egyszeri feladat, hanem egy folyamatos tevékenység. A sikeres ügyfélszerzési stratégia alapja a jól meghatározott célrendszer, amely irányt mutat és motivál a mindennapokban. Fontos, hogy a céljaidat időnként vizsgáld felül a SMART elvek alapján. Semmi baj, ha változtatásra van szükség. Ismerd fel időben, és cselekedj!
Ne feledd: a célok nélküli vállalkozás olyan, mint a kormány nélküli hajó – lehet, hogy úszik, de nem tudod, hova tart.
+1 tipp a mai napra:
Szánj ma 10 percet arra, hogy átgondold, hogy vannak-e konkrét, írásba foglalt céljaid az ügyfélszerzésre vonatkozóan?
Ha nincsenek, akkor itt az ideje, hogy változtass ezen!

