célkitűzés, cél meghatározása, ügyfélszerzés, ügyfélszerzési probléma, hogyan szerezzek több ügyfelet
Ügyfélszerzés

Célkitűzés hiánya – Ezen bukik el az ügyfélszerzés?

Read Time:3 Minute, 54 Second

 

A célkitűzés hiánya gyakori probléma a kisvállalkozóknál. Sok esetben ez áll amögött, hogy nem tudják, hogy merre haladjanak tovább, milyen döntéseket hozzanak, milyen lehetőségeket ragadjanak meg – és hogyan szerezzenek több ügyfelet!

Nézzük meg most a célkitűzés fontosságát az ügyfélszerzés szempontjából!

 

Vállalkozóként bizonyára te is szembesültél már azzal a frusztráló helyzettel, amikor úgy érzed, hogy hiába minden erőfeszítésed, mégsem sikerül annyi ügyfelet szerezned, amennyit szeretnél.

A probléma gyökere sokszor nem ott van, ahol elsőre gondolnád – nem a marketing eszközökben vagy a közösségi média jelenlétben, hanem már jóval korábban: a célok megfelelő kitűzésének hiányában.

 

Miért olyan fontosak a célok az ügyfélszerzésben?

 

A célok olyan iránytűk, amelyek segítenek navigálni a vállalkozói utad során. Amikor nincs konkrét célod az olyan, mintha bekötött szemmel próbálnál eljutni egy ismeretlen helyre. Vagy úgy próbálnál meg odatalálni valahova GPS-szel, hogy nem ütöd be a pontos célállomást.

Lehet, hogy mozgásban vagy, de valójában fogalmad sincs, hogy jó irányba haladsz-e.

 

Legnagyobb hibák a célkitűzésben

 

A célkitűzés során számos hibát elkövethetsz, ezek közül szerintem a három legnagyobb a következő:

  • túl általános célokat fogalmazol meg
  • irreális célokat fogalmazol meg
  • nem vizsgálod felül időnként a kitűzött célokat

Ezek közül a leggyakoribb probléma talán a túl általános megfogalmazás. A „szeretnék több ügyfelet” típusú célok nem adnak elég konkrét iránymutatást a cselekvéshez.

Ha ezt tűzöd ki célodul, akkor honnan fogod tudni, hogy jó úton haladsz-e, illetve honnan fogod tudni, hogy elérted-e. Mennyi az a több? Mikor leszel elégedett?

A jó cél specifikus, mérhető, elérhető, releváns és időhöz kötött.

Talán találkoztál már a SMART cél elnevezésével.
Az angol mozaikszó jelentését a következőkben kibontom! Olvasd végig, mert nagyon hasznos!

 

Specific, azaz konkrét

Elég konkrétan határozod-e meg, hogy mit szeretnél elérni vagy inkább általánosságban beszélsz. Az utóbbi esetén nagyon nehéz megállapítani, hogy vajon sikerült-e elérned.

 

Measurable, vagyis mérhető

Van konkrét szám hozzárendelve? A több ügyfél nem konkrét. Ha már azt mondod, hogy havonta 2 új ügyfelet szeretnél, az már mérhető, és sokkal könnyebben fel tudod állítani a lépéseket, amelyek ennek a célnak az eléréséhez szükségesek.

 

Achievable, vagyis elérhető-e, teljesíthető-e

Ez is fontos nézőpont. Ehhez tisztában kell lenned azzal, hogy hol tartasz most, mi az, amit már elértél, milyen erőforrásokkal és erősségekkel rendelkezel. Csak ezek birtokában tudod meghatározni, hogy a cél, amit elképzeltél az számodra megvalósítható-e.
Sok esetben az irreális célok kitűzése áll a sikertelenség miatt. Az irreális célokat ugyanis kevés esetben érjük el, ami motivációvesztéshez, kiégéshez vezethet. Helyette inkább tűzz ki kisebb, de elérhetőbb célokat. Ez nem csak közelebb visz a sikerhez, de pozitív hatással lesz az önbizalmadra és a motivációdra is.

 

Relevant, vagyis fontos, releváns-e

Ezen a ponton azt kell megvizsgálnod, hogy megéri-e azért az adott célért harcolni. Át kell gondolnod, hogy most van-e itt az ideje, illetve összhangban van-e a többi törekvéseddel. Úgymond passzol-e a képbe?

 

Time-bound, azaz időhöz kötött

A jó cél határidőhöz kötött. Hiszen ha nem határozol meg határidőt, akkor honnan tudod, hogy mikorra kell meglennie, melyik egyéb lépést mikor kell megtenned. Nagy a veszélye a halogatásnak, és annak, hogy elúszik az egész terv. Itt gondold végig, hogy mikorra tudod elérni a célt, amit kitűztél. Ha nagyon hosszú távú, akkor bontsd le kisebb mérföldkövekre – mit tudsz elérni 2 hónap múlva belőle, esetleg 6 hónap múlva. Ha ilyen időhöz kötött a célod, akkor az sokat segít a tervezésben és a motiváció fenntartásában.

 

Célkitűzés – Hogyan kezdj neki?

 

1.Szánj időt a tervezésre!

Különíts el minimum 2-3 órát, amikor zavartalanul tudsz a céljaidra koncentrálni.

 

2.Írj mindent le!

A fejben tartott célok nem célok. Használj jegyzetfüzetet vagy digitális eszközt. A lényeg, hogy lásd magad előtt a céljaidat. Hidd el, hogy óriási ereje van. Sokkal hatékonyabb, mint a fejedben görgetni az összes célt.

 

3.Tűzz ki határidőket!

Minden célhoz rendelj konkrét határidőt. Ez egyrészről motivációként is működhet, másrészről pedig neked is segít megtervezni a célhoz vezető lépéseket.

 

4.Határozz meg mérőszámokat!

Definiáld, hogyan fogod mérni a haladást. Sokat tud segíteni, ha előre meghatározod, hogy mi számít majd eredménynek. Számszerűsítsd amennyire csak tudod!

 

Ahogy látod a célkitűzés nem egyszeri feladat, hanem egy folyamatos tevékenység. A sikeres ügyfélszerzési stratégia alapja a jól meghatározott célrendszer, amely irányt mutat és motivál a mindennapokban. Fontos, hogy a céljaidat időnként vizsgáld felül a SMART elvek alapján. Semmi baj, ha változtatásra van szükség. Ismerd fel időben, és cselekedj!

Ne feledd: a célok nélküli vállalkozás olyan, mint a kormány nélküli hajó – lehet, hogy úszik, de nem tudod, hova tart.

 

+1 tipp a mai napra:

Szánj ma 10 percet arra, hogy átgondold, hogy vannak-e konkrét, írásba foglalt céljaid az ügyfélszerzésre vonatkozóan?

Ha nincsenek, akkor itt az ideje, hogy változtass ezen!

 

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Jenei Gizella
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.