Önmarketing, önreklám

Az összehasonlítás árnyoldala – Ezt tedd ellene!

Read Time:5 Minute, 10 Second

 

Függetlenül attól, hogy mennyire vagy elégedett önmagaddal és a vállalkozásoddal, az összehasonlítgatási kényszer időről időre belopakodik az életedbe, hogy emlékeztessen arra, hogy milyen messzire nem jutottál.

Ismerős?

Nézzük meg, hogy mit tehetsz ilyen helyzetekben!

 

Összehasonlítás – egy negatív körforgás

 

Sajnos én is tapasztalatból tudom, hogy akkor, amikor elkezdem magam másokhoz hasonlítani, ahhoz, amit mások elértek, vagy egyszerűen csak ahhoz, ahogy a vállalkozásukat vezetik, egy negatív körforgásba kerülök. Olyanba, ahonnan nehéz kitörni. Ez a körforgás pedig odavezet, hogy elkezdem leértékelni, pontosabban nem értékelni azt, amit már elértem.

Úgy érzem, hogy a közösségi média alapjaiban változtatta meg az emberek közötti interakciót. A statisztikák is alátámasztják, hogy naponta több órát töltünk el rajtuk. Nem meglepő, hogy időnként belecsúszunk abba, hogy a versenytársaink oldalait nézzük – közben pedig egyre fokozódik bennünk a feszültség.

Az összehasonlítással az a baj, hogy gyakran éreztem miatta úgy, hogy meg kell változtatnom önmagam azért, hogy mások útját kövessem, mert azt éreztem, hogy csak így lehetek tökéletes – csak így érhetem el azokat a sikereket, amiket ők is.

Igen ám, de rá kellett jönnöm, hogy azzal, hogy ha meg akarom változtatni az utat, amin haladok, akkor az oda vezet, hogy én magam is változni fogok, és túlságosan elkezdek majd kötődni olyan dolgokhoz, amiket egyszerűen nem kaphatok meg.

Tudom, hogy az összehasonlítás motiválhatja az embert a fejlődésre. Ilyen is van. De talán gyakoribb, hogy az összehasonlítás végeredménye az önszabotázs lesz. Értéktelennek érzed majd magad, ezért visszafogod magad, nem cselekszel, nem haladsz a céljaid felé – szabotálod önmagad.

Olyan ez, mint egy dallamtapadás.
Egy negatív dallamtapadás, ami ott motoszkál a fejedben a következő gondolatokkal:

  • Elég jó vagyok-e egyáltalán?
  • Fogok én ezzel valaha pénzt keresni?
  • Az emberek rájönnek majd egyszer, hogy nem is vagyok olyan jó, mint gondolják (imposztor szindróma hm…)
  • Miért nem vagyok olyan jó mint X vagy Y?

 

Mit tehetsz, hogy ne ess bele az összehasonlítás csapdájába?

 

Nézzük egy egyszerű, ám annál gyakoribb példát!

Görgeted a közösségi médiát, egyszer csak meglátod egy ismerősödet, aki arról számol be, hogy megkapta élete üzleti megbízatását – azt, amiről te csak álmodni mertél.

Egyidősek vagytok, ugyanabban az iparágban dolgoztok, nagyjából hasonló utat jártatok be.

Beléd hasít a kérdés: Miért pont ő?

Hiába szeretnél örülni neki, azért mégsem az a kellemes érzés kerít hatalmába, amit örömnek nevezünk.
Nem vagy boldog attól, hogy így érzed magad, de nincs mit tenni.

 

1.lépés: Tudatosítsd az érzelmeidet!

 

Az első lépés, amit tehetsz, hogy tudatosítod magadban ezeket az érzelmeket. A szembenézés első lépése az, hogy felismerd és tudatosítsd magadban, hogy ez az érzés jelen van – valós érzés. Nyugodtan állj meg egy pillanatra, lépj egy lépést hátra és nézz mélyen önmagadba.

Tedd fel magadnak a kérdést:

  • Vajon máskor is éreztem már ezt?
  • Mikor jönnek elő ezek az érzések?

 

Minden érzésnek helye van az életedben. Ne próbáld elnyomni őket, mert nem ez a módja annak, hogy megküzdj velük!

Azonban ha előre akarsz lépni az üzleti életben, akkor fel kell ismerned őket, és foglalkoznod kell velük.

 

2.lépés: Válts perspektívát!

 

A második lépés, hogy válts perspektívát, vagyis keretezd át magadban ezt az érzelmet!

Arra invitállak, hogy nézd egy másik szempontból! Válassz egy más perspektívát!
Ne arra kezdj fókuszálni, hogy milyen nem vagy, mit nem értél el, hanem kezdd el felismerni és felsorolni amit már elértél. Biztos, hogy tartasz valahol az utadon. Biztos vagyok benne, hogy számos eredményt fel tudsz már mutatni – legyen az kicsi vagy nagy, teljesen mindegy.

Ha most úgy érzed, hogy nem értél el semmit, akkor szintén azt javaslom, hogy állj meg egy pillanatra és lépj egy lépést hátra. Őszintén azt érzed, hogy nem értél el semmit? Őszintén azt tudod mondani, hogy nincs semmi, amiért hálás tudnál lenni?

Gondold csak végig?

Ha elindítottad már a vállalkozásodat, akkor ez már egy olyan dolog, amiért hálás lehetsz. Sokan csak tervezik, álmodoznak róla, de te már meglépted.

Volt már legalább egy ügyfeled, aki fizetett? Akkor ez már egy eredmény, egy tapasztalat, amivel gazdagabb lettél.

Ha sikerült felsorolnod néhány dolgot, amiért hálás vagy, akkor térj rá az erősségeidre! Ha mindenképpen hasonlítgatni szeretnéd magad másokhoz, akkor tedd ezt pozitív nézőpontból. Ne azt emeld ki, hogy neki milyen van és neked mid nincs, hanem éppen ellenkezőleg – arra fókuszálj, hogy neked mid van, ami neki nincs.

Mondok egy példát neked. Korábbi vállalkozásomra sokszor hivatkozom, mert úgy gondolom, hogy egy nagyon jó példa arra, hogy lehet csendes vállalkozóként is erős, hiteles személyes márkát építeni (GastrOlaj, az egészségőr – ez volt).

Szóval az elején én is állandóan hasonlítgattam magam: milyen jól megy másoknak az értékesítés, mennyivel ügyesebbek, milyen sok termékük van már, nekem ez soha nem fog menni stb. Ismerős gondolom.

De amikor elhatároztam, hogy ez így nem mehet tovább, akkor egy más nézőpont szerint kezdtem vizsgálni a versenytársakat. Megnéztem, hogy mi az, amit ők nem csinálnak. Láttam, hogy szinte egyikőjük sem fordít figyelmet arra, hogy a vevőket informálja, edukálja. És mivel tudtam, hogy nekem nagy erősségem az írás és a kitartás, ezért elindítottam egy blogot. Másnak nem volt blogja –  eleinte. Mert persze később, amikor látták, hogy az enyém népszerű, akkor már lett nekik is. De közel sem voltak olyan kitartóak, mint én. Ez pedig azt eredményezte, hogy a blogom volt éveken keresztül a legfőbb vevőszerző eszközöm.

Látod, ennyit jelent, ha képes vagy szembenézni a helyzettel! Ha nem csak ugyanazokat a köröket futod, hanem hajlandó vagy észrevenni egy más perspektívát – úgy is mondhatnám, hogy hajlandó vagy átkeretezni a dolgokat.

 

3.lépés: Állítsd fel a határaidat!

 

Igen, van még egy harmadik lépés is, amit jó szívvel ajánlok: húzd meg a határokat!

Ne az legyen a fő időtöltésed, hogy görgeted a közösségi médiát és figyeled a versenytársakat. Persze időnként jó rájuk nézni, de ne ez legyen a fókuszban. Találd meg a saját érdeklődési körödet, fejleszd magad, koncentrálj magadra és a saját eredményeidre. Hidd el, hogy ez sokkal eredményesebb lesz, mint az állandó összehasonlítgatás.

 

 

Az összehasonlítás megöli az örömöt és a lelkesedést. Biztosan állítom, hogy az üzleti életben minél többet hasonlítgatod magad másokhoz, annál inkább vissza fogod fogni magad attól, hogy a következő szintre lépj. A negatív önbeszéd, az önszabotázs, a saját sikereidre való legyintés nem visz előre. Gondolj csak arra, hogy ha így tekintesz önmagadra, akkor érezni fogod-e valaha azt, hogy önállóan képes leszel megállni a helyed!

Ha segítségre van szükséged, akkor kattints ide:

 

önmarketing, önreklám, önmarketing introvertált, önmarketing nyomulás nélkül, önreklám nyomulás nélkül, énmárka, személyes brand, személyes márka

 

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük