A vízió jelentése
A vízió jelentése még ma is sok kisvállalkozónak zavaros. Tudom, tapasztalom, amikor ügyfelekkel dolgozok együtt.
Éppen ezért a mai bejegyzésben szeretném, ha tisztáznánk, hogy mi a vízió jelentése, és abban is szeretnék segíteni, hogy hogyan fogalmazd meg a sajátodat!
Nézzük!
A vízió jelentése: Miről is van szó pontosan?
Egyszerűen fogalmazva, a vízió jelentése a következő: az a távoli cél, amelyet el akarsz érni.
A vízió nemcsak azt határozza meg, hogy hol szeretnéd látni a vállalkozásodat néhány év múlva, hanem azt is, hogy miért csinálod, amit csinálsz. Egy jól megfogalmazott vízió arra szolgál, hogy irányt adjon, és motiváljon téged (és a csapatodat, ha van), különösen akkor, amikor a nehezebb időszakok elérkeznek.
Gondolj a vízióra úgy, mint egy iránytűre, amely végigvezeti a márkád fejlődését. Ez nem csupán egy üzleti cél, hanem egy olyan hosszú távú álom, amely összhangban van az értékeiddel és a szenvedélyeddel.
Mindjárt ki is fejtem bővebben, hogy mindez hogyan jelenik meg a gyakorlatban, de előtt nézzük meg, hogy miért fontos, hogy neked is legyen egy víziód!
Miért fontos a vízió?
A vízió számos szempontból fontos számodra. Például:
1.A motiváció forrása
Egy erős vízió segít abban, hogy túljuss a kihívásokon. Amikor nehéz idők jönnek, mindig emlékeztet arra, hogy miért kezdted el az egészet, és segít kitartani. Ha tudod, hogy mi motivált, amikor elkezdted, akkor újra és újra fel tudod idézni azt a tüzet, ami akkor lángolt benned, amikor belevágtál.
2.Irányítja a döntéseket
Az üzleti élet tele van döntésekkel, és könnyű eltévedni a részletekben. Tudom, mert megtapasztaltam magam is: jön egy új trend, egy új eszköz, egy új guru, aki adja a tanácsokat, egy új versenytárs – ezek mind el tudnak bizonytalanítani abban, hogy merre haladj tovább.
A vízió azonban mindig visszahúz a lényeghez, segítve, hogy azokat a lépéseket válaszd, amelyek közelebb visznek a céljaidhoz. Hiszen, ha tudod, hogy mi a víziód, mit szeretnél elérni, akkor sokkal könnyebben tudsz szelektálni a lehetőségek között, és ki tudod választani azt, ami a célodhoz szükséges (és azt is, ami akkor, adott helyzetben nem kell neked, és nem éri meg vele foglalkozni csak azért, mert mondjuk trendi).
3.Egyértelmű kommunikáció
Ha tiszta víziód van, sokkal könnyebben tudod kommunikálni, hogy mit képviselsz. Ez megkönnyíti a kapcsolatteremtést a potenciális ügyfelekkel és a lehetséges partnerekkel is. Nagyon fontos, hogy az üzeneted egyértelmű legyen, mert ma már nincs ideje az embereknek bonyolult helyzeteket elemezgetni. Vagy értik, hogy mi az üzenet, vagy tovább mennek.
Ha van víziód, pontosan látod, hogy mit szeretnél elérni, akkor az üzeneted is egyértelmű és érthető lesz a célcsoportod számára.
Hogyan fogalmazz meg egy erős víziót?
Ahhoz, hogy igazán hatékony legyen a víziód, nem elég csupán valami szépen hangzó mondatot összehozni. Nem arról van szó, hogy a lehető leghangzatosabb szavakkal állj a célközönséged elé.
A lényeg, hogy megértsék, hogy miért dolgozol, és el tudják dönteni, hogy rezonálnak-e mindazzal, amit képviselsz. Éppen ezért a legjobb víziók:
- Inspirálnak: Olyan nagy célt tűzz ki, ami nemcsak téged, de másokat is motivál.
- Konkretizálnak: Bár lehet, hogy elsőre kissé távolinak tűnik, egy jól megfogalmazott vízió mindig tartalmaz konkrétumokat is. Ne csak azt mondd, hogy „a legjobb akarok lenni”, hanem fogalmazd meg pontosan, miben akarsz kiemelkedni. Ne tartson vissza a kishitűség! Sokszor a jó vízió messze túlmutat a jelenlegi helyzeteden. Sőt, az sem baj, ha most még őrültségnek hangzik. Ha komolyan gondolod, akkor meg fogod találni az utat ahhoz, hogy megvalósítsd!
- Összhangban vannak az értékeiddel: A víziód akkor lesz hiteles, ha valóban passzol ahhoz, amit képviselsz. Ez nagyon fontos! Nem szabad csak úgy kitalálni valamit, hogy majd jól lesz/jól hangzik stb. A lényege az önazonosság. Csak akkor fogsz tudni hosszú távon dolgozni érte, ha valóban összhangban van mindazzal, amit képviselsz.
5 konkrét lépés a vízió megfogalmazásához
Most nézzük meg, hogyan fogalmazhatod meg lépésről lépésre a saját víziódat! Igyekszem beletenni a saját tapasztalatomat is, amit korábbi vállalkozásomban szereztem, amelynek keretében országosan ismert márkát építettem a növényi olajok piacán.
1.lépés: Ismerd meg önmagadat és az értékeidet!
Tedd fel magadnak a kérdést:
- Miért indítottad a vállalkozásodat?
- Mi az, ami hajt és lelkesít?
Gondold végig, hogy milyen értékeket szeretnél közvetíteni a vállalkozásod által. Írd le ezeket az értékeket egy papírra, hiszen ez lesz az alapja a víziódnak.
Az én vízióm a korábbi vállalkozásomban az volt, hogy az én munkámnak köszönhetően az emberek megismerik, megtanulják, hogy mik azok a hidegen sajtolt olajok, elkezdik rendszeresen fogyasztani őket, és élvezik pozitív élettani hatásaikat.
Mielőtt belefogtam volna ebbe a szemléletformáló munkába, az emberek többsége csak a melegen sajtolt olajokat ismerte. Ezeket úgy nevezték, hogy hagyományos eljárással készült olajok. Ausztriában és az Őrségben óriási hagyománya van. Ezek az olajok is nagyon finomak, de menet közben rájöttem, hogy ha más technológiát használunk, és kiiktatjuk a sajtolás során a magas hőmérsékletet, akkor sokkal több értékes vitamint és ásványi anyagot fog tartalmazni az olaj, vagyis élettani hatás szempontjából értékesebb lesz. Elhatároztam, hogy ezt a lehető legtöbb emberrel megismertetem azért, hogy még jobban tudjanak vigyázni az egészségükre. Büszkén mondhatom, hogy ezt sikerült elérnem, hiszen a blogom hatására egyre többen kezdtek foglalkozni hidegen sajtolt olajokkal, és az emberek is egyre tájékozottabbak lettek a témában.
Honnan tudom, hogy az én munkámnak is köszönhető mindez?
Elsősorban onnan, hogy láttam, hogy szinte minden oldal, ahol megjelentek a hidegen sajtolt olajok, az én szövegeimet másolta le. Lemásolták a termékeim termékleírását, és ők ugyanazt használták a webáruházukban. Elkezdtek cikkeket írni, ahol a saját szavaimat olvastam vissza. Tudom, hogy nincs megfelelő forrásanyag az interneten az olajokról, mert én sem találtam, pedig rengeteget kutattam. Éppen ezért nekem magamnak kellett megszereznem az információkat, szakorvosokkal, természetgyógyászokkal konzultáltam, és amit megtudtam, azt megírtam a blogomba. És akik a témában keresgéltek a neten, ők az én cikkeimbe futottak bele.
És bizony volt, aki elvitte a szöveget egy az egyben. Vagyis, elértem azt, hogy engem tartottam a téma elismert szakértőjének, és az én munkámnak köszönhetően tudtak egyre többet és többet az emberek a hidegen sajtolt olajokról.
2.lépés: Határozd meg a hosszú távú célokat!
Képzeld el, hogy a vállalkozásod 5 vagy 10 év múlva hogyan nézne ki, ha minden úgy alakulna, ahogyan szeretnéd.
Mi lenne a legfőbb eredmény, amit el szeretnél érni?
Légy ambiciózus, de reális is egyben. Fontos, hogy a cél elérhető legyen, de inspiráljon is. Én is úgy érzem, hogy elérhető célt tűztem ki azzal, hogy egy olyan blog megvalósítását tűztem ki célul, ahol egy helyen minden fontos információt megtalálnak az emberek a hidegen sajtolt olajokról – legyen szó élettani hatásról, felhasználási és fogyasztási tippekről.
Neked mi az a hosszú távú cél, amit szeretnél elérni?
3.lépés: Középpontban az ügyfelek!
Gondold át, hogyan szeretnéd, hogy az ügyfeleid gondolkodjanak rólad és a márkádról.
Milyen élményt szeretnél nekik nyújtani?
Milyen hatást szeretnél gyakorolni az életükre?
Ha a víziód összhangban van az ügyfelek igényeivel, az még erősebbé teszi a márkádat.
Én például tudtam, hogy a célcsoportomba tartozó emberek előnybe részesítik a természetes gyógymódokat. Először ilyen témába keresgélnek, és csak akkor választják a gyógyszert, ha már muszáj.
Éppen ezért a márkám középpontjában a természetes egészségmegőrzés állt, és igyekeztem a lehető legtöbb információt összegyűjteni arról, hogy hogyan támogathatják az egészségüket hidegen sajtolt olajokkal. Mivel én nem vagyok orvos, ezért mindig kikértem szakember tanácsait, és meg is jelöltem azokat az információkat, amelyek szakemberektől származtak. Ezzel nem csökkent az én megítélésem, hanem épp ellenkezőleg. Az emberek hálásak voltak azért, hogy kijártam helyettük ezt az utat, és nem nekik kellett órákat / heteket tölteni a hiteles információk felkutatásával.
Próbáld meg te is úgy megfogalmazni a víziódat, hogy annak középpontjában a potenciális ügyfeleid legyenek!
4.lépés: Írd le a víziódat!
Fogalmazd meg egy tömör, mégis érthető mondatban.
Például: „Célom, hogy a kisvállalkozók számára elérhetővé tegyem a legújabb marketingeszközöket, hogy sikeresek lehessenek a digitális világban.”
Vagy itt van, ami az enyém volt a korábbi vállalkozásomban: „Célom, hogy a lehető legtöbb ember megismerje és tudatosan fogyasztja a hidegen sajtolt olajokat azért, hogy egészségüket minél tovább tudják természetes módszerekkel megőrizni.”
5.lépés: Vizsgáld felül és finomítsd!
A vízió nem kőbe vésett szabály. Ahogy a vállalkozásod növekszik és változik, úgy a vízió is módosulhat.
Vizsgáld meg időről időre, hogy még mindig releváns-e, és ha szükséges, finomítsd!
Hidd el, hogy ha jól végiggondolod, és rászánod a szükséges időt, valamint tisztában vagy az alapvető értékeiddel és egyediségeddel, akkor a víziód alapjaiban nem fog változni. Lehet, hogy finomítani kell rajta, mert azt veszed észre, hogy úgy jobban megértik az emberek. De ez nem baj. Ez nem kudarc. Fontos, hogy erre így tekints!
Záró gondolatok
Látod? A vízió jelentése nem bonyolult!
A vízió az alap, amire építheted a személyes márkádat és a vállalkozásodat. Legyen az egy nagy álom vagy egy hosszú távú cél, fontos, hogy mindig előtted legyen, mert ez adja meg az irányt minden döntésedhez. Ne feledd, a siker nem egyik napról a másikra jön, de ha van egy erős víziód, akkor a nehézségek ellenére is képes leszel folyamatosan előrehaladni.
Ha úgy érzed, hogy szükséged van segítségre, hogy megértsd mi a vízió jelentése, illetve megfogalmazd a sajátodat, akkor írj nekem a hello(@)jeneigizella.hu címre, és egyeztessünk egy időpontot!
Szívesen segítek!